Chiny mają C919, swój pierwszy samolot pasażerski. Koniec duopolu Boeinga i Airbusa?

Chiny w końcu przełamały globalny duopol Boeinga i Airbusa w kwestii dostarczania samolotów dla linii lotniczych. To historyczne wydarzenie dla tego kraju. Pierwszy seryjnie produkowany samolot pasażerski COMAC C919 właśnie trafił do klienta.

Chiny od dawna chciały rzucić wyzwanie wielkim amerykańskim i europejskim koncernom lotniczym w postaci Boeinga i Airbusa, w kwestii produkcji i dostarczania do linii lotniczych samolotów pasażerskich. Teraz wreszcie stało się to rzeczywistością.
Pierwszy w historii Chin samolot pasażerski COMAC C919 właśnie trafił do przewoźnika. Mowa tutaj o rodzimej linii China Eastern Airlines (CEA) z siedzibą w Szanghaju. C919 to samolot dostępny obecnie tylko w wersji pasażerskiej. Spełnia on wszystkie międzynarodowe standardy bezpieczeństwa lotów i jest następcą mniejszego regionalnego odrzutowca ARJ21, który trafił do produkcji jakiś czas temu.
Chiny mają swój pierwszy pasażerski samolot
Maszyna otrzymała już oznaczenie B-919A. Pierwszy lot z pasażerami na pokładzie dla China Eastern Airlines odbędzie się już na początku stycznia. Przewoźnik na dobry początek zamówił 20 maszyn, ale nie wyklucza, że będzie ich więcej, jeśli spełnią pokładane w nich nadzieje. Na razie C919 nie może odbywać lotów międzynarodowych.
Obecnie trwa jego certyfikacja przez agencje lotnicze innych krajów, m.in. przez EASA i FAA. Bez uzyskania międzynarodowego certyfikatu, C919 będzie mógł latać tylko w Chinach lub krajach uznających chińskie regulacje lotnicze. Niestety, takich jest mało, co oznacza mniejsze wpływy dla przewoźnika.
COMAC C919, czyli chińska konkurencja dla Boeinga i Airbusa
COMAC C919 jest maszyną, która była budowana i testowana przez ostatnie 11 lat w takich miastach jak: Szanghaj, Yanliang, Dongying i Nanchang. Jednak było warto inwestować w narodowy samolot pasażerski, ponieważ teraz producent może z powodzeniem konkurować na rynku z takimi gigantami jak amerykański Boeing czy europejski Airbus.
C919 to dwusilnikowy odrzutowiec, który w zależności od konfiguracji będzie mógł pomieścić od 150 do niemal 200 pasażerów. Jego zasięg określono, w zależności od wersji, na od 4 tysięcy do 5,5 tysiąca kilometrów. Będzie to także bezpośrednia konkurencja dla najpopularniejszych samolotów pasażerskich świata, w postaci Boeinga 737 i Airbusa A320.
Samolot charakteryzuje się zaawansowaną konstrukcją aerodynamiczną, układem napędowym i technologiami materiałowymi, a także niższą emisją dwutlenku węgla i wyższą efektywnością paliwową, niż samoloty, które zamierza zastąpić.
Chiński C919 to nowoczesny i bardzo komfortowy samolot
C919 ma również wysokość przejścia 2,25 metra, dzięki czemu nawet najwyżsi pasażerowie mogą wygodnie wejść na pokład i zasiąść w wygodnych fotelach. Samolot ma bardzo wydajny system filtracji powietrza zgodny ze standardami branżowymi, system oświetlenia skoncentrowany na pasażerach oraz dwadzieścia 12-calowych rozkładanych ekranów, na których można odtwarzać filmy w wysokiej rozdzielczości.
Producent poinformował, że na dzień 28 listopada, na C919 złożono już 610 zamówień, a na kolejne 659 podpisano listy intencyjne. Dodatkowo umowy na 47 samolotów mogą zostać podpisane jeszcze w tym miesiącu. Oznacza to, że COMAC zebrało już w sumie zobowiązania na 1314 samolotów od kilkudziesięciu przewoźników z całego świata.