Czy jesteście gotowi na samolot przyszłości? Nadchodzi era JetZero

Kalifornijski start-up JetZero pracuje nad projektem samolotu, który ma być połączeniem konstrukcji typu "latające skrzydło" z klasycznym odrzutowcem. Ma zużywać o połowę mniej paliwa niż współczesne samoloty, a w przyszłości ma być wyposażony w silniki na wodór. JetZero chce zrewolucjonizować pasażerski transport lotniczy.

Konstrukcja skrzydeł umożliwia umieszczenie silników na górze, co znacznie zredukuje hałas zarówno w kabinie, jak i na ziemi/  żródło: /JetZero
Konstrukcja skrzydeł umożliwia umieszczenie silników na górze, co znacznie zredukuje hałas zarówno w kabinie, jak i na ziemi/ żródło: /JetZerodomena publiczna

JetZero ma być pierwszym komercyjnym samolotem pasażerskim o tzw. mieszanym układzie skrzydeł. Ma to być połączenie klasycznego samolotu odrzutowego posiadającego klasyczne usterzenie z konstrukcją typu "latające skrzydło", gdzie kadłub także zapewnia siłę nośną. Autorzy projektu zapewniają, że dzięki temu znacznie poprawią się osiągi samolotu. Ma być bardzo stabilny w locie, wyjątkowo zwrotny, a dzięki niskiemu współczynnikowi oporu powietrza także niezwykle ekonomiczny.

Przeprowadzone eksperymenty w tunelu aerodynamicznym wykazały, że tego typu konstrukcja jest bardziej odporna na turbulencje niż klasyczne, pasażerskie odrzutowce. Silniki zamocowane z tyłu na kadłubie samolotu sprawią z kolei, że JetZero będzie wręcz fantastycznie cichy.

Założyciel start-up'u Mark Page zapewnia, że opracowany przez jego firmę model samolotu pozwoli na obniżenie zużycia paliwa o połowę wobec tego, ile spalają klasyczne odrzutowce.

"Skrzydło mieszane" jest o 50% wydajniejsze. JetZero dzięki temu zużywa o połowę mniej paliwa i wytwarza o połowę mniej dwutlenku węgla w porównaniu z klasycznym samolotem
założyciel JetZero Mark Page

Komfort na pokładzie

Unikalna budowa JetZero daje możliwość stworzenia jedynej w swoim rodzaju kabiny pasażerskiej. Układ siedzeń ma bardziej przypominać ten, który znamy z teatru niż z pokładów pasażerskich samolotów. Producent JetZero chce w kabinie zamontować ogromne, panoramiczne okna, dzięki którym powstanie wrażenie "salonu w chmurach".

W kabinie pasażerskiej największe wrażenie robią panoramiczne okna / zdjęcie" JetZero
W kabinie pasażerskiej największe wrażenie robią panoramiczne okna / zdjęcie" JetZerodomena publiczna

Nietypowy kształt kadłuba i ogromna rozpiętość skrzydeł wynosząca 61 metrów (o 11 metrów większa niż Boeinga 767) rodzi pytanie, jak samolot będzie sobie radził podczas kołowania na lotnisku. Inżynierowie tworzący projekt JetZero zapewniają, że zrobili symulację i ich samolot będzie mógł manewrować na każdym lotnisku, które jest w stanie obsługiwać Airbusa A330.

Grafika pokazująca JetZero na lotnisku przy terminalu dla pasażerów / źródło: JetZero
Grafika pokazująca JetZero na lotnisku przy terminalu dla pasażerów / źródło: JetZerodomena publiczna

Pierwszym samolotem JetZero ma być model Z-5, który ma powstać do 2030 roku. Projekt zakłada, że zabierze na pokład 250 pasażerów. Przewidywany zasięg to 9260 kilometrów. Samolot ma być od samego początku przystosowany do zainstalowania napędu wodorowego.

Budowa kadłuba umożliwia zainstalowanie dużych, płaskich zbiorników na wodór. JetZero w wersji wodorowej ma szansę stać się najbardziej ekonomicznym samolotem świata.

Petros Psyllos o sztucznej inteligencji: Każda technologia jest obosiecznaRMF
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas