Koniec z fejkowymi ocenami? Indie walczą o uczciwy handel w Internecie
Indie rozpoczęły walkę, której celem jest zniwelowanie wpływu nieuczciwych ocen usług i produktów w Internecie. Możliwość wystawiania opinii w wielu przypadkach w niektórych przypadkach zjada własny ogon, co jest problemem zarówno dla firm, jak i użytkowników.
Wielu z nas przed zakupem danego przedmiotu czy skorzystaniem z danej usługi posiłkuje się opiniami w Internecie. Te, przynajmniej w teorii, powinny nieść pomoc w decyzjach zakupowych użytkowników. Rzeczywistość często bywa jednak zdecydowanie inna.
W sieci nie brak niestety opinii, których merytoryczna wartość jest w zasadzie znikoma. Bywa przecież i tak, że to konkurencja próbuje wbić szpilkę swojemu rywalowi poprzez napisanie niepochlebnego komentarza czy wystawienie przysłowiowej jednej gwiazdki. Takie coś jednak nijak ma się do faktycznej jakości ocenianego dobra i usługi.
Z nieuczciwych i utrudniającym życie procederem postanowiły zawalczyć Indie. Miejscowa władza przedstawiła specjalne wytyczne największym firmom z branży internetowej. Te dotyczą Mety, Amazona i Google. To właśnie te przedsiębiorstwa odpowiadają za ogromną liczbę internetowych recenzji, są również miejscem, w którym łatwo natknąć się na nieuczciwe praktyki, jak wspomniane wcześniej nieuczciwe opinie.
Firmy z Indii zdają się zadowolone z działań przedsiębranych przez państwo. Zdaniem rzecznika Zamato, czyli apki do zamawiania jedzenia, mechanizm wydawania opinii i pisania recenzji przez użytkowników jest kluczowy. Firma chętnie weźmie udział w komisji, która ma zajmować się sprawą.
Na razie władze w Indiach nie chcą niczego na przedsiębiorstwach wymuszać. Zaprezentowały im jednak konkretne wytyczne odnośnie do weryfikacji prawdziwości opinii i recenzji tworzonych przez użytkowników. Do tej pory m.in. Meta czy Amazon posiadały swoje wewnętrzne systemy, ich działanie pozostawiało jednak sporo do życzenia.
Nowa jakość w internetowych recenzjach ma poprawić komfort użytkowników, którzy do tej pory nie mieli pewności, czy aby na pewno dana opinia została napisana przez użytkownika produktu, czy może jest efektem nieuczciwych działań konkurencji, lub po prostu sposobem na (szkodliwą) zabawę.
Nierzetelne recenzje stanowią problem nie tylko w Indiach, ale i na całym świecie. Nie zawsze można mieć pewność, czy dany komentarz ma jakikolwiek związek ze stanem faktycznym. Również w Polsce można było natknąć się na proceder kupowania fałszywych opinii, czy wręcz prześladowania danego usługodawcy poprzez komentarze pisane w Google lub na Facebooku.
Aby samodzielnie bronić się przed próbami oszustwa tego rodzaju, należy zwracać baczną uwagę na kilka czynników. Pierwszym i dość oczywistym jest to, czy profil danego autora wygląda wiarygodnie. Jeżeli konto jest aktywne od kilku godzin, nie posiada żadnych informacji o osobie czy zdjęć, a jej jedyną aktywnością jest dany komentarz, to powinno wzbudzić w nas podejrzliwość.