Na Florydzie niedługo polecisz elektrycznym samolotem eVTOL

Firma UrbanLink z południowej Florydy zamierza zrewolucjonizować lokalny transport, oferując zeroemisyjne przeloty pasażerskie samolotami pionowego startu i lądowania o napędzie elektrycznym.

Rysunek koncepcyjny samolotu Lilium Jet
Rysunek koncepcyjny samolotu Lilium Jet Liliummateriały prasowe

Skrót eVTOL oznacza samoloty pionowego startu i lądowania z napędem elektrycznym. Są to maszyny, których historia zaczęła się w roku 2009. Można ten rok uznać początkiem boomu na eVTOL. Od tego czasu eksperymentalne rozwiązania powstawały zarówno wśród mniejszych firm, jak i światowych gigantów takich jak Airbus. Do tej pory jednak maszyny te mogły unieść niewielką masę i były po prostu niewielkimi dronami.

Jak rozwijają się samoloty eVTOL?

Ostatnimi czasy wiele startupów technologicznych zajęło się rozwojem technologii elektrycznych pionowzlotów co poskutkowało szybkim wzrostem mocy i udźwigu maszyn. Jednym z ich przedstawicieli jest firma Lilium z Monachium, która od 2015 roku zajmuje się konstruowaniem elektrycznych samolotów pionowego startu i lądowania.

Zeszłej jesieni, Lilium otrzymało certyfikację od Europejskiej Agencji ds. bezpieczeństwa lotniczego. Pozwoliło im to na skonstruowanie pierwszych prototypowych odrzutowców eVTOL. Dzięki zatrudnieniu ponad 500 inżynierów lotniczych tempo rozwoju prototypów jest tak szybkie, że już pod koniec tego roku planowane są pierwsze loty testowe nowych maszyn.

Lilium Jet, czyli najnowsza konstrukcja firmy Lilium ma możliwość przewozu do 6 pasażerów, jednak może być także przystosowana do transportu ładunków. W samolocie zastosowano autorski silnik odrzutowy, w którym turbina napędzana jest za pomocą silnika elektrycznego. Całość napędu znajduje się na klapach samolotu. Dzięki temu możliwa jest zmiana kąta ustawienia silników i, tym samym, pionowy start. Takie zamocowanie napędu poprawia także właściwości aerodynamiczne maszyny i zmniejsza poziom generowanego hałasu.

Linia lotnicza z Florydy zamawia 20 samolotów eVTOL

UrbanLink Air Mobility z południowej Florydy ogłosiła niedawno, że podpisała z Lilium wstępną umowę na dostawę 20 maszyn eVTOL z opcją na kolejne 20 sztuk. W umowie znalazł się także zapis dotyczący zaplanowanych przedpłat realizowanych przez UrbanLink. Mają one na celu dofinansowanie procesu rozwoju, aby móc jak najszybciej wprowadzić maszyny do użytku.

UrbanLink pragnie zostać pierwszą w USA linią lotniczą oferującą lokalne przeloty odrzutowcami eVTOL. W planach jest połączenie Miami z West Palm Beach, Boca Raton, Marco Island i Fort Lauderdale.

“Mimo tego, że wiele linii lotniczych poruszało temat włączenia samolotów eVTOL do swojej floty. Żadna z nich ostatecznie nie podjęła żadnych decyzji w tej sprawie. UrbanLink będzie pierwszą linią lotniczą w Stanach Zjednoczonych, która podejmie to wyzwanie. Pragniemy zrewolucjonizować sposób w jaki ludzie przemieszczają się w terenach miejskich." - Prezes UrbanLink Ed Wegel

Firma Lillium wierzy, że dzięki współpracy z UrbanLink i rozpowszechnieniu elektrycznych samolotów pionowego startu i lądowania na Florydzie uda się przemienić eVTOL z niewielkiej nowinki w nowy światowy trend, za którym podążą inne linie lotnicze. Prezes Lillium wspomniał także, że rynek samolotów elektrycznych dojrzał na tyle, że w przyszłości możliwe będzie rozszerzenie jego zasięgu z transportu lokalnego do połączeń międzymiastowych na duże odległości.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Legenda o potworze z Loch Ness wciąż żywaDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas