Plaga oszustw przed okresem świątecznym. NASK apeluje

NASK ostrzega przed plagą oszustw, które są widoczne zwłaszcza teraz. Okres przedświąteczny sprzyja licznym zakupom, również przez internet. Oszuści o tym wiedzą i starają się okraść rodaków z pieniędzy. Robią to poprzez przekręty na "niedostarczoną paczkę". Na co warto zwrócić uwagę i jak ustrzec się przed cyberprzestępcami?

Plaga oszustw przed okresem świątecznym. NASK apeluje.
Plaga oszustw przed okresem świątecznym. NASK apeluje. Liza Summerpexels.com

Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie i widać to na przykładzie ostatniego tygodnia. Allegro pochwaliło się, że w miniony poniedziałek rodacy złożyli rekordową liczbę zamówień i wielu z nich wyczekuje na zakupione towary. Wiedzą o tym oszuści, którzy zwęszyli tu sobie szansę na zrealizowanie własnych celów.

NASK ostrzega przed oszustwami na "niedostarczoną paczkę"

Oszuści w ostatnim czasie coraz chętniej sięgają po sprawdzoną w przeszłości metodę na "niedostarczoną paczkę". W tym celu wysyłają do ofiar SMS-y czy wiadomości e-mail z informacją o "zatrzymaniu przesyłki" lub zbliżonej treści. Następnie "podpowiadają", co można zrobić, aby rozwiązać problem.

Najczęściej pojawia się informacja o konieczności uiszczenia niewielkiej opłaty lub weryfikacji własnych danych, co ma pozwolić na sfinalizowanie wstrzymanej dostawy. W wiadomościach są linki, które prowadzą do stron internetowych. W rzeczywistości są to pułapki, których celem jest kradzież danych ofiar. W najgorszym przypadku może dojść do wyczyszczenia kont bankowych ze zgromadzonych tam pieniędzy.

Oszustwa paczkowe są szczególnie popularne wśród oszustów w okresie przedświątecznym, kiedy większość z nas intensywnie korzysta z usług firm kurierskich. Cyberprzestępcy doskonale wykorzystują nasz pośpiech i nieuwagę, podszywając się pod te firmy, by wyłudzić np. dane logowania do bankowości, a tym samym ukraść nasze pieniądze.
mówi Iwona Prószyńska ekspertka NASK z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury

Przed oszustami można się skutecznie chronić

NASK apeluje do internautów o zachowanie ostrożności i spokoju. Specjaliści podpowiadają również, jak skutecznie chronić się przed oszustwami, których w obecnym okresie nie brakuje. Nierzadko pierwszą linią obrony jest po prostu zdrowy rozsądek.

W przypadku otrzymania wiadomości e-mail czy SMS-a należy przede wszystkim zweryfikować nadawcę i pod żadnym pozorem nie podejmować pochopnych działań, bo właśnie na to liczą cyberprzestępcy. Częstymi oznakami oszustw mogą być błędy językowe. Ponadto pamiętajmy, że własne dane, w tym kart płatniczych czy loginów oraz haseł do bankowości elektronicznej nie powinno podawać się na niezweryfikowanych stronach. Oszuści w momencie ich przejęcia otwierają sobie w ten sposób furtkę do dalszych działań.

Od akrylu po sztuczną inteligencję – jak technologia kształtuje sztukęmateriały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas