Sikorsky zmieni Black Hawki w drony. Właśnie dostał na to 6 mln USD

Sikorsky, spółka należąca do Lockheed Martin, otrzymała od DARPA 6 milionów dolarów na zainstalowanie zaawansowanego systemu autonomii lotu ALIAS/MATRIX w eksperymentalnym Black Hawku należącym do armii USA. System ma zrobić z kultowego śmigłowca zdalnie sterowany dron!

Sikorsky, spółka należąca do Lockheed Martin, otrzymała od DARPA 6 milionów dolarów na zainstalowanie zaawansowanego systemu autonomii lotu ALIAS/MATRIX w eksperymentalnym Black Hawku należącym do armii USA. System ma zrobić z kultowego śmigłowca zdalnie sterowany dron!
Black Hawki bez pilota to przyszłość amerykańskiego lotnictwa /Lockheed Martin/DARPA /materiały prasowe

Zmodernizowane samoloty, oznaczone jako Black Hawk MX, umożliwią naukowcom, inżynierom i technikom Dowództwa Rozwoju Zdolności Bojowych Armii USA (DEVCOM) testowanie i ocenę możliwości autonomicznych, obejmujących operacje z jednym pilotem oraz całkowicie bezzałogowy lot. Jak podkreśla przy tej okazji Rich Benton, dyrektor generalny Sikorsky, ta modernizacja pomoże zapewnić, że śmigłowce Black Hawk pozostaną użyteczne do lat 70. XXI wieku, przynosząc długoterminowe korzyści dla amerykańskiego lotnictwa.

System autonomii MATRIX

System autonomii MATRIX jest centralnym elementem programu DARPA dotyczącego automatyzacji pracy załogi w kabinie (ALIAS), zaprojektowanego w celu poprawy bezpieczeństwa pilotów oraz sukcesu misji w środowiskach wysokiego ryzyka. W 2020 roku Sikorsky dodał system sterowania lotem fly-by-wire do samolotu MX, tworząc niemal identyczną replikę UH-60A Optionally Piloted Black Hawk, który służy jako latające laboratorium firmy do testowania systemów autonomicznych.

Reklama

Black Hawki będą latać bez pilota

Program ALIAS ma na celu umożliwienie śmigłowcom autonomiczne wykonywanie złożonych misji, co pozwoli na operacje w wysoce zatłoczonych środowiskach. Po zintegrowaniu systemu z helikopterem MX w 2025 roku, platforma umożliwi DEVCOM ocenę różnych zestawów sensorów i zastosowań autonomicznych, zwiększając świadomość sytuacyjną i bezpieczeństwo.

Podczas demonstracji w lipcu 2024 roku Sikorsky i DARPA zaprezentowali Black Hawk w wersji opcjonalnie pilotowanej przedstawicielom amerykańskich sił zbrojnych oraz Departamentu Obrony. Autonomiczne zdolności śmigłowca były prezentowane poprzez proste, ogólne komendy misji wydawane z tabletu, niezależnie od tego, czy operator znajdował się na ziemi, czy w kabinie. Te demonstracje nastąpiły po udanych testach podczas Project Convergence 2022, gdzie śmigłowiec autonomicznie wykonywał misje zaopatrzeniowe.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Black Hawk | DARPA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy