Technologia e-ink pozwoli w kilka chwil zmienić kolor samochodu i nie tylko
Od czasu swojej premiery w 1997 roku, technologia e-ink znalazła wiele zastosowań - cyfrowe tablice, wyświetlacze laptopów, akcesoria czy czytniki e-booków, z którymi jest chyba najbardziej kojarzona.
Okazuje się jednak, że to jeszcze nie koniec jej możliwości, bo teraz postanowiła sięgnąć po nią branża motoryzacyjna. BMW zaprezentowało na targach CES w Las Vegas auto, które może zmieniać kolory w zależności od pogody i warunków na drodze lub po prostu nastroju kierowcy, a to wszystko dzięki e-ink.
Zanim jednak komuś zamarzy się pełnowymiarowy Hot Wheels, zmieniający kolor pod wpływem ciepła, warto wyjaśnić, że ta futurystyczna funkcja nie jest jeszcze gotowa do produkcji, mimo że pojawiła się w pojeździe demonstracyjnym BMW iX Flow z E Ink zaprezentowanym na żywo na targach.
Znudził ci się kolor samochodu? Z e-ink szybko go zmienisz
Materiał do barwienia elektroforetycznego jest nakładany jako powłoka karoserii pojazdu, ale działa tak samo jak wyświetlacze e-ink w naszych Kindle'ach i innych czytnikach.
Powłoka jest osadzona w milionach mikrokapsułek, a każda zawiera naładowany ujemnie biały pigment i dodatnio naładowany czarny pigment. W zależności od ustawienia, przyłożenie ładunku elektrycznego do materiału powoduje, że białe lub czarne pigmenty unoszą się do górnej części mikrokapsułki, zmieniając w kilka chwil kolor pojazdu.
Chociaż w obecnej iteracji można przełączać się tylko między parą kolorów, paleta może zostać ostatecznie rozszerzona, aby wyświetlać różnorodne odcienie.
Daje to kierowcy swobodę wyrażania różnych aspektów swojej osobowości, a nawet radości ze zmian na zewnątrz i redefiniowania tego za każdym razem, gdy wsiada do swojego samochodu. Podobnie jak w modzie czy reklamach w mediach społecznościowych, pojazd staje się wtedy wyrazem różnych nastrojów i okoliczności w codziennym życiu - powiedziała Stella Clarke, szefowa projektu BMW iX Flow wykorzystującego e-ink.
Zewnętrzne wyświetlacze e-ink mogą również okazać się przydatne w bardziej praktycznych zastosowaniach, takich jak zmiana kolorów w zależności od pogody, aby wydłużyć żywotność baterii pojazdu (a tym samym zasięg) w zimnym klimacie lub zmniejszyć potrzebę klimatyzacji przy sprzyjającej pogodzie. Na razie to jednak śpiew przyszłości i musimy uzbroić się w cierpliwość, by zobaczyć realne zastosowanie tej technologii.