Ten most w Chorwacji skróci podróż do Dubrownika. Otwarcie ważnej przeprawy

Od wtorku można dojechać do Dubrownika na południu Chorwacji, omijając Bośnię i Hercegowinę. Dziś otwarcie Mostu Pelješkiego budowanego przez wiele lat.

Nowy most ma być oddany do użytku wieczorem 26 lipca
Nowy most ma być oddany do użytku wieczorem 26 lipca123RF/PICSEL

  • Południowa część Chorwacji jest odcięta od reszty kraju wąskim odcinkiem Bośni i Hercegowiny. 
  • Aby się tam dostać, trzeba aż dwukrotnie przekroczyć granicę, co w sezonie powoduje duże korki.
  • 26 lipca to się zmieni. Chorwacja otwiera most Pelješki, który omija granicę chorwacko-bośniacką. Łączy on wysuniętą na południe chorwacką eksklawę z resztą kraju z pominięciem bośniackiego Neum.
  • Chorwacja przystąpiła do Unii Europejskiej w 2013 roku, ale nie należy do strefy Schengen. Bośnia i Hercegowina jest państwem kandydującym. 

Konstrukcja mostu w Chorwacji robi wrażenie

Wieloprzęsłowy most wantowy nad zatoką Mali Ston (chorw. Malostonski zaljev) ma długość 2404 metrów i 22,5 metra szerokości. Prowadzi do niego łącznie 20 km dróg dojazdowych.

W najwyższym miejscu jezdnia jest na wysokości 55 metrów, co ma umożliwić przepływanie statków do portu w Neum. Pylony zaś osiągają wysokość 170 metrów ponad lustrem wody (115 metrów licząc od jezdni i ponad 240 metrów od dna zatoki).

Widok na Pelješacki Most w czerwcu 2022 roku
Widok na Pelješacki Most w czerwcu 2022 rokuPonorWikimedia

Konstrukcja składa się z trzynastu przęseł, z czego siedem jest wiszących - pięć centralnych ma wysokość 285 metrów, dwa zewnętrzne 203,5 metra.

Inwestycja objęła także dwa mniejsze mosty na półwyspie Pelješac oraz dwa tunele o łącznej długości 2,5 kilometra. Droga z Ploče przez most w kierunku Ston i dalej na południe do Dubrownika ma być czteropasmową drogą ekspresową.

Cięgna biegnące w kierunku pylonu. Ostatni etap budowy
Cięgna biegnące w kierunku pylonu. Ostatni etap budowyPonorWikimedia

Most Pelješki w końcu oddany do użytku

Koncepcja budowy mostu Pelješkiego powstała w 2005 roku, choć pierwsze plany sięgają 1997 roku. Początkowo inwestycja spotkała się ze stanowczym protestem Bośni i Hercegowiny, w związku z czym prace przerwano.

Budowę wznowiono pod koniec 2007 roku, ale ze względu na kryzys ekonomiczny prace nie miały szybkiego tempa.

W międzyczasie kolejny raz przerwano budowę mostu, by ostatecznie przy wsparciu Unii Europejskiej przyspieszyć prace i ukończyć go w lipcu 2021 roku.

Montaż ostatneigo segmentu w lipcy 2021 roku
Montaż ostatneigo segmentu w lipcy 2021 rokuPonorWikimedia

Ze względu na konieczność budowy dróg dojazdowych oddanie budowli do użytku przesunięto na lipiec 2022 roku.

Prace nad budową mostu trwały od 2007 roku
Prace nad budową mostu trwały od 2007 roku123RF/PICSEL

Huczne otwarcie mostu w Chorwacji

Otwarcie mostu Pelješkiego ma być bardzo huczne i uroczyste. Jak podaje portal Total Croatia News, pierwszym samochodem, który przejedzie przeprawą będzie najmocniejszy samochód elektryczny produkowany przez chorwacką firmę Rimac Automobil - Rimac Nevera.

Z drugiego końca samochodem ma wystartować kierowca wyścigowy Niko Pulić, trzykrotny mistrz Europy, a pojazdy miną się w ogniu fajerwerków.

Impreza ma się rozpocząć o 20:15 czasu lokalnego i trwać do 22:00. Wszystko będzie transmitowane przez chorwacką telewizję.

Łącznie zaproszonych jest kilkaset osób, w tym przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, gdyż większość inwestycji była współfinansowana przez Unię Europejską. W związku z tym, że przetarg wygrała chińska firma, planowane jest również połączenie wideo z chińskim premierem Li Keqiangiem, który ma przemawiać do gości.

Ze względu na pirotechnikę zamontowaną na moście, nie będzie możliwości przejścia nim w ciągu dnia. Oficjalna nazwa, którą będzie nosił po otwarciu to Pelješki Most.

Most połączy Chorwację z jej eksklawą położoną na południu
Most połączy Chorwację z jej eksklawą położoną na południuautorzy OpenStreetMapmateriał zewnętrzny
Hieronim Bosch na wodzie. Parada na cześć malarzaDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas