Thor - innowacyjny statek badawczo-ratunkowy z reaktorem jądrowym

Norweska firma Ulstein zaprezentowała koncept ekologicznego statku typu 3R, czyli zaopatrzeniowego, badawczego i naukowego, na pokładzie którego znajduje się torowy reaktor na stopionych solach (MSR), stąd też nazwa jednostki nawiązująca do nordyckiego boga...

Thor i Sif - zielone łodzie badawcze, zaopatrzeniowe i ratunkowe przyszłości
Thor i Sif - zielone łodzie badawcze, zaopatrzeniowe i ratunkowe przyszłościUlstein materiały prasowe

Ekologiczne trendy nie omijają również transportu wodnego, bo chociaż często go ignorujemy, skupiając się na tym samochodowym czy lotniczym, to w rzeczywistości w ogromnym stopniu przyczynia się on do zanieczyszczenia środowiska i emituje rocznie blisko 940 milionów ton CO2, co odpowiada 2,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych - mówiąc krótko, szybko potrzebuje poważnych zmian.

Reakcja jądrowa sposobem na zieloną energię na morzu

Ciekawy pomysł w tym zakresie zaprezentowała właśnie norweska firma Ulstein, a mianowicie 149-metrową łódź Thor z torowym reaktorem ciekłosolnym, który może być wykorzystywany do ładowania akumulatora jednostki. Jak wskazują jej autorzy, tego typu statki są kluczowe szczególnie w wyjątkowo wrażliwych regionach, np. polarnych, gdzie obowiązuje wiele restrykcyjnych zasad, a naciski ze strony organizacji zajmujących się ochroną środowiska są ogromne. Poza tym, takie warunki mocno utrudniają uzupełnianie paliwa, co wpływa na wysoki koszt operacji.

Thor może bez problemu działać w arktycznych warunkach, prowadząc badania i misje ratunkowe niezależnie od zewnętrznych źródeł zasilania, a także uzupełniać akumulatory innych elektrycznych łodzi przyszłości. Te ostatnie również są w planach firmy, a mowa o projekcie Sif, czyli 100-metrowej łodzi typu Ice Class 1C mieszczącej 80 pasażerów i 80 członków załogi.

Thor zostanie wyposażony w przenośny reaktor jądrowy typu MSR (Molten Salt Reactor), czyli taki, w którym paliwo jądrowe i materiał paliworodny są rozpuszczone w chłodziwie i występują w postaci ciekłych, stopionych soli.

Reaktory tego typu są bardzo bezpieczne w działaniu, bo posiadają pasywne systemy chłodzące, które mogą działać nawet po awaryjnym wyłączeniu. Jak zapewnia Ulstein, taki reaktor na łodzi jest w stanie dostarczyć energię wystarczającą do zasilenia 4 statków ekspedycyjnych w tym samym czasie, a do tego nie wymaga “ładowania" przez cały cykl życia jednostki.

Thor zasłużył na swoją nazwę torowym reaktorem jądrowym na pokładzie
Thor zasłużył na swoją nazwę torowym reaktorem jądrowym na pokładzieUlstein materiały prasowe
MSR ma ogromny potencjał w kontekście czystego pływania. Jest wiele niepewności w zakresie przyszłych paliw, ale już teraz mamy bogate źródło energii, które przy właściwym podejściu może być bezpieczne, wydajniejsze, tańsze i mieć mniejszy ślad środowiskowy niż jakakolwiek istniejąca alternatywa
tłumaczy Jan Emblemsvåg, profesor University of Science and Technology.
Motyl i Globus: GwatemalaINTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas