Reklama

Thor - innowacyjny statek badawczo-ratunkowy z reaktorem jądrowym

Norweska firma Ulstein zaprezentowała koncept ekologicznego statku typu 3R, czyli zaopatrzeniowego, badawczego i naukowego, na pokładzie którego znajduje się torowy reaktor na stopionych solach (MSR), stąd też nazwa jednostki nawiązująca do nordyckiego boga...

Thor i Sif - zielone łodzie badawcze, zaopatrzeniowe i ratunkowe przyszłości

Ekologiczne trendy nie omijają również transportu wodnego, bo chociaż często go ignorujemy, skupiając się na tym samochodowym czy lotniczym, to w rzeczywistości w ogromnym stopniu przyczynia się on do zanieczyszczenia środowiska i emituje rocznie blisko 940 milionów ton CO2, co odpowiada 2,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych - mówiąc krótko, szybko potrzebuje poważnych zmian.

Reakcja jądrowa sposobem na zieloną energię na morzu

Ciekawy pomysł w tym zakresie zaprezentowała właśnie norweska firma Ulstein, a mianowicie 149-metrową łódź Thor z torowym reaktorem ciekłosolnym, który może być wykorzystywany do ładowania akumulatora jednostki. Jak wskazują jej autorzy, tego typu statki są kluczowe szczególnie w wyjątkowo wrażliwych regionach, np. polarnych, gdzie obowiązuje wiele restrykcyjnych zasad, a naciski ze strony organizacji zajmujących się ochroną środowiska są ogromne. Poza tym, takie warunki mocno utrudniają uzupełnianie paliwa, co wpływa na wysoki koszt operacji. 

Reklama

Thor może bez problemu działać w arktycznych warunkach, prowadząc badania i misje ratunkowe niezależnie od zewnętrznych źródeł zasilania, a także uzupełniać akumulatory innych elektrycznych łodzi przyszłości. Te ostatnie również są w planach firmy, a mowa o projekcie Sif, czyli 100-metrowej łodzi typu Ice Class 1C mieszczącej 80 pasażerów i 80 członków załogi.

Thor zostanie wyposażony w przenośny reaktor jądrowy typu MSR (Molten Salt Reactor), czyli taki, w którym paliwo jądrowe i materiał paliworodny są rozpuszczone w chłodziwie i występują w postaci ciekłych, stopionych soli.

Reaktory tego typu są bardzo bezpieczne w działaniu, bo posiadają pasywne systemy chłodzące, które mogą działać nawet po awaryjnym wyłączeniu. Jak zapewnia Ulstein, taki reaktor na łodzi jest w stanie dostarczyć energię wystarczającą do zasilenia 4 statków ekspedycyjnych w tym samym czasie, a do tego nie wymaga “ładowania" przez cały cykl życia jednostki.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: reaktor jądrowy | mobilny reaktor jądrowy

Reklama

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy