Bezbłędnie do celu - test GPS
Do testów wybraliśmy przystępne cenowo zestawy do nawigacji z ekranami 3,5- oraz 4,3-calowymi, wyposażone w najnowsze wersje programów do nawigacji. Mogą służyć zarówno do podróży po Polsce, jak też w czasie zwiedzania innych krajów.
Możliwości mapy
O skuteczności zestawu do nawigacji decyduje przede wszystkim jego oprogramowanie, głównie mapa. Oprogramowanie powinno umożliwić zaplanowanie trasy bez sygnału GPS, np. w domu. Przebieg drogi powinien się wyświetlić w całości, łącznie z podsumowaniem przewidywanego czasu i dystansu do pokonania. Najciekawszym rozwiązaniem jest jednoczesna prezentacja różnych wariantów trasy, bo to ułatwia wybranie najlepszej opcji. W czasie wybierania trasy program musi uwzględniać, jakimi drogami kierowca chce jechać, a także czy chce korzystać z promów, autostrad czy dróg, po których można się poruszać tylko, mając specjalne zezwolenie. Idealna mapa ma też zaznaczone wszelkie wiadukty, tunele i kładki piesze, co pozwala wykorzystać ją również w mieście.
Dobra mapa powinna być często aktualizowana. Najlepsze programy zapewniają bezpłatne aktualizacje przez rok lub dwa, jednak w większości przypadków pobierane są opłaty za możliwość aktualizacji map. Czasami są one bardzo wysokie, porównywalne do kosztu zakupu innej mapy.
Planując zakup urządzenia GPS, trzeba rozważyć, czy będzie wykorzystywane tylko na terenie Polski, czy w całej Europie. Mapy zawierające dane tylko naszego kraju są tańsze, ale mogą się okazać niewystarczające i mniej uniwersalne. Na szczęście oprogramowanie nie jest stałym elementem urządzenia. Zwykle można dokupić mapy innych krajów albo w ogóle zmienić oprogramowanie do nawigacji.
Wyposażenie zestawów
Wybierając urządzenie do nawigacji, należy obejrzeć jego ekran. Polecamy zestawy z ekranami o matowej powierzchni. Błyszcząca sprawia, że w czasie jazdy samochodem wszystko się w ekranie odbija, co utrudnia obserwację drogi. Ważna jest wielkość ekranu, bo 4,3-calowy wyświetla znacznie więcej informacji niż 3,5-calowy, zwykle ma też lepszą rozdzielczość.
Warto sprawdzić rodzaj uchwytu mocującego odbiornik do szyby samochodu. Najłatwiejsze dostosowanie do potrzeb kierowcy zapewniają uchwyty z przegubem kulowym. Najgorsze są uchwyty w postaci giętkiego ramienia, bo mocno przenoszą drgania samochodu na urządzenie. W dużych samochodach nie sprawdzają się też krótkie uchwyty - z dużej odległości obraz nie jest wystarczająco czytelny, a do urządzenia ciężko sięgnąć ręką.
Gniazdo zasilające powinno być umieszczone z boku urządzenia, a nie od spodu. Można wtedy oprzeć odbiornik o deskę rozdzielczą, co zmniejsza drgania i nie ogranicza pola widzenia kierowcy. Dobrze jest, gdy do ładowania akumulatora urządzenia można wykorzystać złącze mini-USB, co umożliwia ograniczenie liczby zabieranych za sobą ładowarek.
Urządzenie powinno umożliwiać regulację głośności. Mimo funkcji autoregulacji takie pokrętło znacznie zwiększa komfort obsługi, bo przy większym hałasie łatwo ustawić głośność komunikatów. Warto dodać, że najbardziej rozbudowane zestawy mogą zawierać kamery, które ułatwiają parkowanie albo mogą nakładać na rzeczywisty obraz wskazówki dotyczące zajęcia odpowiedniego pasa. Ciekawym dodatkiem jest też wbudowany nadajnik FM. Wśród testowanych urządzeń żadne nie miało takiego wyposażenia.
PODSUMOWANIE TESTU
Do testów wybraliśmy zestawy do nawigacji z ekranami 3,5- oraz 4,3-calowymi, wyposażone w najnowsze wersje programów do nawigacji. Mogą one służyć do podróży po Polsce lub zwiedzania innych krajów. Warto jednak dodać, że większość testowanych zestawów występuje też w innych konfiguracjach, tzn. są wersje tańsze (wyłącznie z mapą Polski) albo droższe (na całą Europę).
Przeciętne wyposażenie zestawu do nawigacji składa się z odbiornika sygnałów GPS połączonego z dotykowym ekranem, a na urządzeniu jest zainstalowana jedna z aplikacji do obsługi map. W każdym testowanym zestawie znajduje się ładowarka samochodowa oraz uchwyt. W większości urządzeń jest też umieszczany plastikowy wskaźnik, który zwiększa precyzję obsługi urządzenia - jest on ważny w przypadku nawigatorów z 3,5-calowym ekranem. Brakuje go jednak w wielu słabszych urządzeniach.
Nieliczne zestawy uzupełniane są o etui ochronne na urządzenie (w teście tylko Easy Touch i Syngio), ładowarkę sieciową oraz interfejs bluetooth (w naszym teście tylko Navix i Syngio). Ten ostatni pozwala połączyć nawigację z telefonem komórkowym, dzięki czemu tworzy się np. prosty zestaw głośnomówiący. To są jednak dodatki - w naszym teście pod względem wyposażenia najlepiej wypadły nawigacje Becker i Pentagram, głównie dzięki dużym, czytelnym ekranom.
Możliwości mapy
Obecnie sprzedawane mapy cechują się bardzo zbliżonym stopniem aktualności i szczegółowości. Najpełniejsze dane zawiera AutoMapa, która oferuje nie tylko pełne pokrycie terytorium Polski, ale także dzięki społeczności użytkowników wiele dodatkowych informacji w postaci POI (z ang. Points of Iinterest, czyli obiekty użyteczności publicznej, np. stacje benzynowe, bankomaty itp.). Pobranie i wgranie plików POI do urządzenia pozwoli dotrzeć w miejsca, o których np. nie napisano w żadnych przewodnikach.
Równie dobre jest oprogramowanie Mireo viaGPS 3.0 Black Edition. Jest w stanie doprowadzić kierowcę do celu równie bezbłędnie jak AutoMapa, ma jednak mniejsze możliwości. Po wgraniu najnowszych map dość dobrze pod względem aktualności wypadają również nawigacje firmy Navigon, jednak są one nieco mniej szczegółowe.
Rozczarowują nieco mapy firmy Navigo Copernicus, GP Mapa obecna w Garminach, a także mapy w urządzeniach Mio i TomTom. Wprawdzie ich jakość stale się poprawia, jednak wciąż są mniej dokładne od tych najlepszych. Niemal zawsze doprowadzą do celu, ale nie zawsze najlepszą drogą.
Becker Traffi c Assist Z201
Pentagram Nomad P5210
Blow GPS35V
Syngio Beta P4301AX
Navroad NR360
Nokia 330 Auto Nav.
Garmin nuvi 255W
GoClever 4390T
MaxCom Navi 431
Easy Touch ET-909
Mio Moov 360
TomTom One IQ Routes
Navix 4307B
Navigon 1210
Navigon 2210
Mio Moov 200