Czy zwykły rower opłaca się przerobić na elektryczny? Duże oszczędności
Popularność rowerów elektrycznych stale rośnie. Dodatkową zaletą e-bike’ów jest szybkość przemieszczania się bez zmęczenia. To duży atut, szczególnie w drodze do pracy. Nie trzeba jednak od razu wydawać dużej sumy na jego kupno. Jak przerobić zwykły rower na elektryczny i czy to się opłaca?
Spis treści:
Jak zrobić rower elektryczny w 5 krokach?
Zbudowanie roweru elektrycznego to dość złożony proces, wymagający zaopatrzenia się w odpowiednie części i narzędzia. Dodatkowo potrzebne będą również umiejętności techniczne.
Przed przystąpieniem do przerabiania roweru na elektryczny, należy podjąć następujące kroki:
- Wybierz odpowiednie części — potrzebny będzie akumulator, czujniki hamowania, ładowarka, silnik, sterownik, wiązki przewodów czy też zestaw oświetlenia.
- Znajdź odpowiednie narzędzia — podstawowy sprzęt to klucz do silnika, klucz do suportu, klucze do kasety lub wolnobiegu, podkładki pod tarcze oraz kasetę, rozkuwacz łańcucha, ściągacz do korby oraz zestaw śrubokrętów.
- Zainstaluj silnik na przedniej lub tylnej osi, a następnie sterownik, akumulator i pozostałe części. Upewnij się, że wszystkie elementy są odpowiednio przymocowane i dokładnie przetestowane przed pierwszym użyciem.
- Podłącz sterownik do silnika i baterii, a następnie zamontuj przełączniki oraz zestaw oświetlenia i hamulców.
- Wypróbuj swój rower elektryczny — upewnij się, że wszystkie elementy działają poprawnie, a także, że rower jest w pełni zmontowany i gotowy do użycia.
Zbudowanie roweru elektrycznego wymaga precyzji i umiejętności technicznych. W przypadku braku doświadczenia warto skorzystać z pomocy profesjonalistów lub zacząć od zakupu gotowego zestawu do konwersji rowerów elektrycznych, który można zamontować na zwykłym rowerze.
Czy warto przerobić zwykły rower na elektryczny?
Decyzja o przerobieniu roweru na elektryczny, zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Przed jej podjęciem warto przeanalizować kilka poniższych argumentów
Zalety przerobienia zwykłego roweru na elektryczny:
- Przerobienie we własnym zakresie roweru na elektryczny może być tańsze niż zakup gotowego ebike’a. Ceny zestawów do konwersji zaczynają się od ok. 1500 złotych, podczas gdy za nowy rower elektryczny trzeba zapłacić minimum 4000.
- Jeśli lubisz swój rower, to jego przerobienie na elektryczny jest dobrym rozwiązaniem, aby nadal korzystać z ulubionego sprzętu.
- Przerobienie roweru na elektryka może być świetnym rozwiązaniem do aktywizacji seniorów, a także do przemieszczania się osób, które z powodu problemów zdrowotnych nie mogą samodzielnie pedałować.
Wady przerobienia zwykłego roweru na elektryczny:
- Dodanie silnika, akumulatora i innych części sprawi, że rower stanie się cięższy, a co za tym idzie trudniejszy do przemieszczania w przypadku awarii.
- Przerobienie roweru na elektryczny jest procesem nieodwracalnym. Jeśli zdecydujesz się na powrót do standardowego roweru, będziesz musiał zainwestować w nowy.
- Prawo — polskie regulacje dotyczące przerabiania rowerów na elektryczne stanowią, że silnik do ebike’a nie może mieć większej mocy ciągłej niż 250W, a jego wspomaganie musi spadać do zera po przekroczeniu 25 km/h.
Przed podjęciem decyzji o przerobieniu roweru na elektryczny warto przede wszystkim przeanalizować dwa aspekty — finanse i nieodwracalność procesu. Oszczędność nawet kilku tysięcy złotych na pewno jest kusząca, jednak musimy pamiętać, że nie da się przerobić roweru elektrycznego na klasyczny. Jeśli zdecydujemy się na powrót do klasyki, konieczne będzie wydanie kolejnych pieniędzy na nowy sprzęt.
Zobacz także: