Wybudują nowy most na Wiśle. Pociągi pojadą nim 120 km/h

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wykonawcę prac budowlanych mostu w Górze Kalwarii wraz z odcinkiem Czachówek Wschodni-Pilawa. Zniknie jednotorowa przeprawa, a pociągi pojadą szybciej.

Projekt nowego mostu kolejowego na Wiśle, pomiędzy Górą Kalwarią a wsią Glinki
Projekt nowego mostu kolejowego na Wiśle, pomiędzy Górą Kalwarią a wsią GlinkiPKP PLK S.A. materiały prasowe

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chce zmodernizować tory, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem na odcinku od stacji Czachówek Wschodni do Pilawy. Pozwoli to przywrócić połączenia pasażerskie z prędkością 120 km/h. Równie szybko pojadą tędy pociągi towarowe - linia od Skierniewic do Łukowa stanowi obwodnicę towarową dla Warszawy. Ale mieszkańcy okolic nie są do końca zadowoleni.

PKP PLK likwiduje wąskie gardło

Dotychczasowa jednotorowa przeprawa pozwalała na jazdę z prędkością zaledwie 40 km/h i była wąskim gardłem. Nowa, dwutorowa konstrukcja pozwoli więc na znaczne przyspieszenie podróży, a także umożliwi sprawną jazdę w obu kierunkach. Ostatecznie linią będzie mogło jeździć więcej pociągów i zostanie zlikwidowane wąskie gardło.

Jak informuje zarządca, na wyremontowanych stacjach będą perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, nowe wiaty, ławki i elementy informacji pasażerskiej. Szacunkowa wartość zadania modernizacji odcinka od Czachówka Wschodniego do Pilawy wraz z mostem w Górze Kalwarii to około 1,3 mld zł. Prace mają być realizowane w latach 2025 – 2028.

Mieszkańcy chcieli innego rozwiązania

Obecny most został wybudowany w latach 50. XX w. Składa się z sześciu łukowych stalowych przęseł o łącznej długości 620 metrów. Od początku była to przeprawa jednotorowa, co znacznie ograniczało możliwości przejazdu. W związku z tym na początku wieku pozostawiono jedynie przejazdy towarowe. W 2021 roku Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków na wniosek Towarzystwa Opieki nad Zabytkami – Oddział w Warszawie wpisał obiekt do rejestru zabytków. Nie spodobało się to zarządcy, dlatego złożył wniosek o jego wykreślenie.

Stary most, który PKP chce rozebraćPKP PLK S.A. materiały prasowe

– Ze względu na zły stan mostu kolejowego w Górze Kalwarii nadzór budowlany nakazał wymianę konstrukcji stalowych oraz odbudowę podpór, co w praktyce wiąże się z budową nowego obiektu od podstaw. Stwierdzono liczne ogniska korozji oraz problemy z pracą konstrukcji stalowych i podporami. Uszkodzone są same przęsła, chodniki techniczne i część podkładów (tzw. mostownic) – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.

O ile mieszkańcy Góry Kalwarii i położonych po przeciwnej stronie Wisły Glinek nie mają nic przeciwko usprawnionym przejazdom kolejowym, to od lat marzą o kładce pieszo-rowerowej, która połączyłaby obie miejscowości. Proponowali więc, aby stary most przerobić na kładkę. PKP argumentowało, że to wymagałoby zbyt dużej ingerencji w układ torowiska i pogorszyło żeglowność rzeki. Nowa przeprawa ma być przesunięta o 14 metrów, aby umożliwić pływanie jednostkom do 6,5 metra wysokości.

Na nowym moście zaplanowano dwie kładki techniczne o szerokości 80 cm. Kolejną propozycją ze strony obecnego sołtysa wsi Glinki było poszerzenie jednej z nich do 3 m, zamiana przejścia ażurowego na żywiczne z odprowadzeniem wody i doprowadzenie dróg dojazdowych. Takie rozwiązanie odpowiada również burmistrzowi Góry Kalwarii. Niestety każda ingerencja w projekt wiązałaby się z opóźnieniem modernizacji linii nr 12. Jest już zatwierdzony projekt budowlany i uzyskane unijne dofinansowanie z programu CEF Military Mobility, ponieważ ma on istotne znaczenie dla wojska.

PKP PLK w komunikacie prasowym nie wspomina nic o kładce pieszo-rowerowej w nowej inwestycji, możemy więc domyślać się, że starania obu miejscowości o połączenie wciąż pozostaną w sferze planów.

Źródła: PKP PLK S.A., Rynek-Kolejowy.pl, Wikipedia

Od akrylu po sztuczną inteligencję – jak technologia kształtuje sztukęmateriały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas