Latające lotniskowce. Amerykańskie sterowce "Akron" i "Macon"
Pisarze gatunku science-fiction początku XX wieku wyobrażali sobie latające lotniskowce zbudowane na sterowcach. Nawet nie wiedzieli, jak szybko ich sen się ziści.
East News
Latające lotniskowce. Amerykańskie sterowce "Akron" i "Macon"
Pisarze gatunku science-fiction początku XX wieku wyobrażali sobie latające lotniskowce zbudowane na sterowcach. Nawet nie wiedzieli, jak szybko ich sen się ziści.
Eskorta dalekodystansowych bombowców była wówczas ogromnym problemem, gdyż zasięg operacyjny większości ówczesnych myśliwców nie przekraczał 400 kilometrów. Natomiast podstawowy radziecki bombowiec dalekiego zasięgu Tupolew TB-1 miał zasięg ponad 500 kilometrów, a wchodzący właśnie do produkcji TB-3 miał bombardować cele oddalone o 1000 kilometrów od bazy.East News
Dużo dalej w konstruowaniu latających lotniskowców poszli Amerykanie, którzy w latach 1931-1933 wprowadzili do służby w US Navy dwa duże sterowce szkieletowe typu "Akron". Budowę pierwszego z nich, USS „Akron”, rozpoczęto 31 października 1929 w Goodyear Airdock w Springfield Township. Do służby wszedł dwa lata później i służył jako sterowiec rozpoznawczy. East News
Już w czasie Wielkiej Wojny Brytyjczycy i Niemcy prowadzili eksperymenty dotyczące podwieszania myśliwców pod sterowce, jednak dopiero Amerykanie przekuli pomysł w prawdziwy latający lotniskowiec z warsztatami, hangarami i całym zapleczem potrzebnym lotnikom.East News
W 1932 roku postanowiono go przebudować na powietrzny lotniskowiec. Samoloty przenoszone w zabudowanych wewnątrz kadłuba hangarach miały zwiększyć zasięg rozpoznania i przede wszystkim ochronić zarówno okręty floty, jak i sam sterowiec przed atakiem.East News
Drugi ze sterowców, USS "Macon" wszedł do służby w 1933 roku. Od początku był budowany jako latający lotniskowiec. Wszedł do służby już wyposażony w wewnętrzny hangar i trapezowy uchwyt pozwalający wyczepić, jak też podjąć samolot pokładowy w locie. East News
Na wyposażeniu obu sterowców znajdowało się pięć samolotów myśliwskich Curtiss F9C Sparrowhawk - cztery w hangarze i jeden podwieszony na zaczepie pod kadłubem sterowca. Do misji stricte rozpoznawczych, lub zadań osłonowych w zamian za dwa-trzy F9C na pokładzie znajdowały się dwuosobowe samoloty rozpoznawcze Fleet N2Y-1.Getty Images
Kariera obu latających lotniskowców, mimo że bardzo owocna i udokumentowana licznymi udanymi akcjami poszukiwawczymi i ratowniczymi, skończyła się dość szybko. USS "Akron" rozbił się podczas sztormu u wybrzeży New Jersey nad ranem 4 kwietnia 1933 roku. Z 76 członków przeżyło jedynie 3 marynarzy. US NAVYdomena publiczna
Większość z tych projektów nie doczekało się bojowego użycia, jednak zestaw Zwieno-SPB składający się z Tupolewa TB-3-4AM-34FRN i dwóch myśliwców I-16 typ 5 lub 24 uzbrojonych w bomby o łącznej masie 500 kg został użyty w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Służyły one jednak jedynie do transportu podczepionych myśliwców. US NAVYdomena publiczna
Zaledwie dwa lata dłużej w służbie pozostał USS "Macon". 12 lutego 1935 roku podczas powrotu z manewrów napotkał sztorm w pobliżu Point Sur w Kalifornii. US NAVYdomena publiczna
Na początku lat 30. XX wieku prace nad latającymi lotniskowcami prowadzili inżynierowie radzieccy i amerykańscy. W ZSRR skupiono się na budowie nosicieli – bombowców, które miały podczepione myśliwce, przeznaczone do dalekiej osłony. US NAVYdomena publiczna
Pozostali przeżyli dzięki wprowadzeniu do wyposażenia kamizelek ratunkowych, które aż do wypadku "Akrona" nie były obowiązkowe. Na tym zakończyła się historia amerykańskich latających lotniskowców. Obecnie sterowce wracają do łask. Pojawiły się także projekty wyposażone w bezzałogowe statki powietrzne. Czy latające lotniskowce się odrodzą? Sławek ZagórskiUS NAVYdomena publiczna
Podczas burzy oderwał się jeden z płatów ogona, a jego fragmenty przebyły komory gazowe. Utrata gazu zmusiła załogę do awaryjnego lądowania w oceanie. Po kilkunastu minutach sterowiec zatonął zabierając ze sobą dwóch marynarzy. domena publiczna