Reklama

Komputer wykryje co cię boli

Program komputerowy wykrywający ból u pacjenta na podstawie odczytów aktywności mózgu opracował naukowcy z University of Stanford (USA).

Badacze wykorzystali samouczące się oprogramowanie do analizy wyników skanów aktywności mózgu i w ten sposób nauczyli komputer rozpoznawać, kiedy pacjenci odczuwają ból.

Bezradni lekarze

Tylko chory może określić, czy i jaki ból odczuwa. Natomiast lekarze nie są w stanie - w niezależny od słów pacjenta sposób - ocenić siły tego bólu. Co więcej, w przypadku pacjentów, z którymi komunikacja nie jest możliwa - np. noworodków, osób w śpiączce bądź sparaliżowanych - lekarze pozostają bezradni.

Dlatego też, jak mówi dr Sean Mackey z Stanford University School of Medicine, możliwość opracowania wykrywacza bólu zawsze wzbudzała duże zainteresowanie. Dr Mackey postanowił znaleźć odpowiedź na pytanie, czy nowoczesną technologię skanowania aktywności mózgu uda się wykorzystać do obiektywnego wykrywania bólu. Jego badanie zostało opublikowane on-line w czasopiśmie "PLoS One".

Nauczyć komputer rozpoznawać ból

W badaniu został wykorzystany opracowany w 1995 r. algorytm komputerowy zwany maszyną wektorów nośnych (ang. linear support vector machine), który posłużył do sklasyfikowania wzorów aktywności mózgu i określania, kiedy pacjent odczuwał ból.

Aby nauczyć komputer rozpoznawać ból, ośmiu ochotników podłączonych do skanera aktywności mózgu miało kolejno dotykać ciepły, a następnie parzący przedmiot. Następnie komputer miał porównać różne wzory aktywności mózgu dla różnych doświadczeń.

Reklama

Jak się okazało, tak wytrenowany komputer potem w 80 proc. przypadków poprawnie wykrywał, kiedy badani odczuwali ciepło, a kiedy ból.

Dr Mackey zastrzegł jednak, że jego eksperyment został przeprowadzony w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych i jego celem nie było rozróżnianie bólu silnego od chronicznego.

PAP - Nauka w Polsce

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: program komputerowy | komputer | noworodek | wykrycie | naukowiec

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy