Astronomowie odkryli dziwną strukturę w jednym z ramion Drogi Mlecznej

Kosmiczny Teleskop Webba niebawem pomoże nam odkrywać obiekty w innych galaktykach, a tymczasem bardzo dziwne rzeczy dzieją się całkiem niedaleko nas, a dotychczas nawet nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy.

Astronomowie odkryli w jednym z ramion spiralnych Drogi Mlecznej, czyli naszej galaktyki, wystającą strukturę, która rozciąga się na 3000 lat świetlnych. Jest to pierwsze tego typu odkrycie w historii. Struktura ta ma bowiem zupełnie odmienną orientację od ramienia galaktyki.

Mówimy tutaj o dość sporej strukturze. Nasza galaktyka ma grubość ok. 1000 lat świetlnych, zatem ta struktura jest od niej 3 razy większa. Świat nauki zna cztery główne ramiona galaktyki, a mianowicie: Ramię Strzelca, Ramię Węgielnicy, Ramię Perseusza i Ramię Krzyża. Jako że Droga Mleczna jest galaktyką spiralną, takich ramion może być więcej.

Problem w tym, że bardzo trudno jest je odkryć, ponieważ musimy mieć świadomość, że badania prowadzimy z wewnątrz galaktyki, a to oznacza, że obiekty w niej znajdujące utrudniają nam wnikliwe obserwacje. Pomimo tego smutnego faktu, powoli poruszamy się na przód, a najlepszym tego dowodem jest najnowsze odkrycie. I jest to odkrycie wyjątkowe.

Obserwacje innych galaktyk spiralnych powiedziały nam, że mogą one mieć nietypowe ramiona. Prawdopodobnie właśnie taką anomalię właśnie odkryliśmy w Ramieniu Strzelca. Astronomowie kompletnie się tego nie spodziewali. Odkrycia tego dokonano poprzez analizy najnowszych danych pozyskanych z przełomowych misji Kosmicznego Teleskopu Spitzera i Gaia.

Okazuje się, że ta dziwna struktura składa się z młodych gwiazd i obłoków gwiazdotwórczych, poruszających się w przestrzeni z prawie taką samą prędkością i w tym samym kierunku, ale nie w zgodzie z Ramieniem Strzelca. To kolejna zagadka, gdyż dotąd odkryte przez nas mgławice zawsze poruszały się zgodnie z ramionami. Mało tego, nachylenie tej struktury wynosi 60 stopni, tymczasem Ramienia Strzelca tylko 12 stopni.

Obiekt wygląda jak drzazga wbita w deskę. Co najciekawsze, to właśnie w tej dziwnej strukturze znajdują się takie słynne obiekty jak: Mgławica Orła (Filary Stworzenia), Mgławica Omega, Mgławica Trójlistna Koniczyna i Mgławica Laguna. Astronomowie zapowiadają, że niebawem powstanie największa w historii mapa naszej galaktyki. Na bazie danych ze Spitzera i Gaia, będziemy mogli stworzyć symulację funkcjonowania naszej Drogi Mlecznej. Wówczas przyjrzymy się bliżej tej wyjątkowej strukturze.

Źródło: GeekWeek.pl//Jet Propulsion Laboratory / Fot. NASA/JPL-Caltech