ESA opublikowała spektakularne zdjęcie wypełnionego lodem krateru na Marsie

Rozpoczęła się u nas astronomiczna zima, a za chwilę będą Święta, więc to najlepszy moment na podziwianie pięknych zimowych zdjęć z powierzchni Czerwonej Planety.

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała zapierające dech w piersi zdjęcie marsjańskiego krateru Korolov, który leży na równinach północnej półkuli tej fascynującej planety. Od dawna zachwyca on swoim wyglądem astronomów i wszystkich fanów eksploracji kosmosu. Teraz możemy zobaczyć go w niedostępnych dotąd detalach, a to za sprawą sondy Mars Express.

Wykonała ona zdjęcie formacji, która ma średnicę 82 kilometrów i liczy sobie 10 milionów lat. Na pierwszy rzut oka wyłania się zalegający wewnątrz krateru lód wodny o grubości nawet 2 kilometrów. Może on liczyć sobie nawet 10 tysięcy lat. Znajduje się on tam przez cały rok. Ma to miejsce przez panujące na powierzchni Marsa niskie temperatury, a zagłębienie dodatkowo sprzyja jego nawarstwianiu się.

Fotografia została wykonana przez instrument High Resolution Stereo Camera, zainstalowany na pokładzie sondy Mars Express, i przetworzona na potrzeby wizualizacji topograficznej. Nazwa sfotografowanego lodowego krateru pochodzi od Siergieja Korolowa, słynnego radzieckiego konstruktora statków kosmicznych i rakiet.

Zadaniem orbitera jest m.in. sfotografowanie powierzchni planety przy użyciu kamery o wysokiej rozdzielczości oraz badanie składu atmosfery, jej cyrkulacji, budowy warstw podpowierzchniowych oraz ich wpływu na atmosferę. Misja pozwoli astronomom stworzyć mapę topograficzną planety z dokładnością do 10 metrów, a wybranych obszarów z rozdzielczością nawet 2 metrów.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. ESA