Ma wielkość Ziemi i aktywność wulkaniczną. Odkryto egzoplanetę, na której może być woda

Rozwój technologii pozwala na coraz bardziej precyzyjne zaglądanie w kosmos. Tym razem astronomowie poinformowali o egzoplanecie wielkości i masie Ziemi, która może być niezwykle aktywna wulkanicznie. Biorąc pod uwagę dodatkowe czynniki, może się okazać, że to kolejny kandydat do poszukiwania życia w kosmosie.

Astronomowie odkryli egzoplanetę wielkości Ziemi. LP 791-18 d, bo tak została nazwana planeta, może być pokryta wulkanami, które są równie aktywne jak księżyc Jowisza Io - najbardziej aktywne wulkanicznie ciało w Układzie Słonecznym.

Jak wygląda LP 791-18 d?

Opisywana egzoplaneta krąży wokół czerwonego karła oddalonego o około 90 lat świetlnych znajdującego się w gwiazdozbiorze Pucharu (słabo widoczna konstelacja, widoczna na niebie południowym, znana już w starożytności).

Astronomowie wiedzieli już o dwóch innych światach w systemie przed tym odkryciem, nazwanych LP 791-18 b i c. Wewnętrzna planeta b jest około 20% większa od Ziemi. Zewnętrzna planeta c jest około 2,5 razy większa od Ziemi i ponad siedem razy większa od niej, jak informuje NASA.

LP 791-18 d jest zablokowana pływowo, co oznacza, że ta sama strona jest stale zwrócona w stronę swojej gwiazdy. Po stronie dziennej prawdopodobnie byłoby zbyt gorąco, aby na powierzchni mogła istnieć woda w stanie ciekłym. Ale ilość aktywności wulkanicznej, którą podejrzewamy, występuje na całej planecie, może utrzymać atmosferę, która może pozwolić na kondensację wody po nocnej stronie - powiedział Björn Benneke, współautor i profesor astronomii, który zaplanował i nadzorował badania.

Energia we wnętrzu planety zdolna podgrzać skały

Podczas wędrówki po orbitach, planety c i d zbliżają się na tyle, że może to wywołać wystarczające tarcie wewnętrzne, aby ogrzać wnętrze planety i wywołać aktywność wulkaniczną na jej powierzchni. Podobnie na Io oddziałuje Jowisz i jego niektóre księżyce.

Co więcej, jeśli ta aktywność geologiczna jest tak duża, jak przewidują naukowcy, może nawet utrzymać atmosferę, a spadek temperatury po nocnej stronie planety może pozwolić na skraplanie się wody. Tym bardziej że odległość od macierzystej gwiazdy lokuje ją w strefie nadającej się do życia.

Dowiedz się więcej na temat: Egzoplaneta