NASA pokazała najnowsze zdjęcia z teleskopu Webba. Mgławice i galaktyki

Pierwsze zdjęcie z kosmicznego teleskopu Webba NASA opublikowała w nocy z 11 na 12 lipca. Prezydent USA Joe Biden zaprezentował fotografię zapowiadaną przez NASA, jako "pierwsze głębokie pole Webba". To jednak był dopiero przedsmak. Właśnie zobaczyliśmy kolejne najnowsze zdjęcia kosmosu.

Pierwsze zdjęcia z teleskopu Webba. Jakie obiekty sfotografował?

Aby nieco zaspokoić ciekawość, a może jeszcze podgrzać atmosferę wyczekiwania, 8 lipca NASA opublikowała obiekty, które będziemy mogli zobaczyć. Są to:

• Mgławica Carina, jedna z najjaśniejszych mgławic na niebie, oddalona od Ziemi o 7600 lat świetlnych. Niestety niewidoczna z Polski
  • Mgławica Południowy Pierścień, oddalona o 2000 lat świetlnych. Ta mgławica o średnicy prawie pół roku świetlnego powstała z zewnętrznej warstwy umierającej gwiazdy
  • WASP-96b, podobna do Jowisza egzoplaneta. Jest oddalona od Ziemi o 1150 lat świetlnych. Macierzystą gwiazdę okrąża w 3.4 dnia.
  • Gromada galaktyk Kwintet Stephena, na który składa się pięć galaktyk spiralnych, spiralnych z poprzeczką i eliptycznych. Oddalona od Ziemi o 290 mln lat świetlnych
  • Gromada galaktyk SMACS 0723, znana jako "Pierwsze Głębokie Pole Webba"

Kolejne zdjęcia kosmosu opublikowane przez NASA

Mgławica Południowy Pierścień, oddalona o 2000 lat świetlnych. Porównanie obrazów wykonanych przez dwa instrumenty Webba NIRCam (z lewej) i MIRI (z prawej). Gwiazda wyrzuca gaz i pył.

WASP-96b, podobna do Jowisza egzoplaneta, a dokładnie widmo tej planety. Jest to jak dotąd najbardziej szczegółowe widmo. Dzięki Webbowi zwrócono uwagę na obecność wody, zamglenia i chmur:

Gromada galaktyk Kwintet Stephena. Na zdjęciu widać 5 galaktyk, z których 4 wchodzą w interakcje. Lewa galaktyka jest na pierwszym planie:

Mgławica Carina. Teleskop Webba ujawnia młode, dotychczas niewidoczne gwiazdy. Kurtyna z pyłu i gazu właśnie opadła dla nauki. Zobaczcie piękno w czystej postaci.

Gromada galaktyk SMACS 0723, znana jako "Pierwsze Głębokie Pole Webba".

Gromada Galaktyk SMACS 0723 na pierwszym zdjęciu z teleskopu Webba

Pierwsze zdjęcie mieliśmy zobaczyć 11 lipca o 23:00 czasu polskiego. Z powodu opóźnienia zostało pokazane po północy naszego czasu. Była to gromada galaktyk SMACS 0723, w której wnętrzu zachodzi zjawisko soczewkowania grawitacyjnego.

Mimo ogromnej szczegółowości zdjęcia, widocznych elementów, które ciężko zliczyć, zdjęcie przestawia ekstremalnie mały wyciek nieba. To zaledwie skrawek wielkości ziarenka piasku trzymany na wyciągnięcie ręki.

Czytaj także: Najgroźniejsze erupcje wulkanów w historii. Jak wpłynęły na świat?

Dowiedz się więcej na temat: Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba | astronomowie