Sztuczna inteligencja odkryła nowe kratery na Księżycu i policzyła wszystkie istniejące

Technologie uczenia maszynowego to przyszłość rozwoju naszej cywilizacji. Dzięki nim będziemy mogli dokonać przełomów dosłownie we wszystkich dziedzinach życia, również w świecie nauki i astronomii.

Naukowcy przygotowali ostatnio zaawansowany algorytm sztucznej inteligencji z myślą o wykryciu nowych i policzeniu wszystkich kraterów znajdujących się na powierzchni Srebrnego Globu. Nie było to proste zadanie, ponieważ najpierw inżynierowie musieli wyszkolić system w wyszukiwaniu kraterów i ich identyfikacji. Okazuje się jednak, że efekty przerosły oczekiwania naukowców.

System tak dobrze nauczył się wyszukiwać kratery, rozpoznawać je i identyfikować na podstawie zgromadzonych danych, że w efekcie nie tylko doszło do odkryć zupełnie nieznanych dotychczas kraterów, ale również udało się określić ich dokładną wielkość, a nawet wiek. Dzięki sztucznej inteligencji wiemy teraz, że na naturalnym satelicie naszej planety znajduje się 109 956 kraterów. Jest to aż 200 razy więcej, niż dotąd myśleliśmy.

Co niezwykłe, system uczenia maszynowego nie specjalizuje się tylko i wyłącznie w odkrywaniu małych kraterów, bo o większości z nich nic nie wiedzieliśmy, ale również odkrył prawdziwe giganty o średnicy od 300 do 550 kilometrów. Są to obiekty większe od tych na Ziemi. Oczywiście, mówimy tutaj o pozostałościach po nich, gdyż większość z nich uległa erozji, ale dzięki badaniom wiemy, że kiedyś Księżyc pokrywały o wiele większe kratery.

Naukowcy chwalą się, że ich algorytm określił też wiek aż blisko 20 tysięcy kraterów. Wszystkie powstały w praktycznie na przestrzeni wszystkich epok formowania się Srebrnego Globu, a najstarsze liczą sobie aż 4 miliardy lat, czyli nieco mniej, niż nasza planeta. Astronomowie chcą teraz wykorzystać swój algorytm do policzenia kraterów na Marsie.

Będą tutaj potrzebne dokładne obrazy tej tajemniczej planety, ale z tym nie będzie problemu, gdyż NASA posiada na orbicie Marsa orbitery, które wykonują obrazy powierzchni w dużej rozdzielczości. Naukowcy mają nadzieję, że dzięki analizie kraterów, uda się rozwikłać kilka zagadek dotyczących burzliwej przeszłości Czerwonej Planety.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. NASA