Tajemniczy sygnał radiowy sprzed 8 miliardów lat dotarł do Ziemi

Szybki rozbłysk radiowy pokonał niewiarygodną drogę, która zajęła 8 miliardów lat, aby dotrzeć do naszej planety. Jest to jeden z najbardziej odległych i energetycznych rozbłysków, jakie astronomowie kiedykolwiek zaobserwowali. Naukowcy uważają, że szybkie rozbłyski radiowe mogą stanowić unikalną metodę, która pomoże rozwikłać zagadki wszechświata.

Astronomowie odkryli niezwykle szybki rozbłysk radiowy sprzed 8 miliardów lat

Szybkie rozbłyski radiowe (FRB) to krótkotrwały, kilku-milisekundowy sygnał radiowy pochodzenia pozagalaktycznego. Naukowcy na ten moment nie są pewni, w jaki sposób powstają, istnieją jedynie niepotwierdzone hipotezy na ten temat. Pierwszy FBR odkryto w 2007 roku i od tego czasu zanotowano ich setki, a ich źródłem pozostają odległe punkty we wszechświecie.

Jak wynika z badań opublikowanych w czasopiśmie „Science”, szybki rozbłysk radiowy nazwany FRB 20220610A trwał mniej niż milisekundę, jednak w tym czasie wyzwolił równowartość 30-letniej emisji energetycznej naszego Słońca! Obserwacja FRB jest o tyle trudna, że trwają one niezwykle krótko, po czym znikają.

Radioteleskopy pomagają astronomom wykrywać FRB

Dzięki najnowszym teleskopom radiowym astronomowie są w stanie śledzić te niezwykle szybkie kosmiczne zdarzenia. Zestaw radioteleskopów ASKAP, który znajduje się w regionie środkowo-zachodnim Australii Zachodniej pomógł naukowcom w wykryciu FRB 20220610A w czerwcu 2022 roku oraz w ustaleniu, skąd on do nas dotarł.

FRB pozwolą w przyszłości „zważyć” wszechświat

Astronomowie prześledzili drogę, jaką rozbłysk pokonał i odkryli coś, co wygląda na grupę dwóch lub trzech galaktyk. Znajdują się prawdopodobnie w trakcie łączenia, interakcji oraz tworzenia nowych gwiazd. Okazuje się, że odkrycie to pokrywa się z teorią, jakoby szybkie błyski radiowe pochodziły od magnetarów, wysokoenergetycznych obiektów, które emitują regularne bądź nieregularne błyski.

Naukowcy mają również nadzieję, że FRB mogą stanowić unikalną metodę pozwalającą „zważyć” wszechświat poprzez pomiar niezliczonej materii pomiędzy galaktykami.

Do tej pory astronomom nie udało się wyodrębnić metody szacowania masy Wszechświata, by wyniki były ze sobą zgodne. Sugeruje to, że czegoś nie uwzględniono w obliczeniach. Szybkie rozbłyski radiowe są powszechnym zjawiskiem w kosmosie. Do tej pory astronomom udało się ustalić punkty początkowe prawie pięćdziesięciu ze wszystkich odkrytych.

Dzięki rozwojowi technologii oraz coraz bardziej zaawansowanym teleskopom będzie można wykorzystać zebrane dane do wykrywania materii pomiędzy galaktykami, co pozwoli na lepsze zrozumienie struktury Wszechświata.