Tak wygląda panorama krateru Jezero na Marsie z perspektywy łazika Perseverance [WIDEO]

NASA opublikowała nową, 360-stopniową panoramę miejsca lądowania najnowszego amerykańskiego łazika. Wnętrze krateru Jezero prezentuje się bardzo ciekawie. Niebawem dotrą nowe obrazy z dalszej wycieczki robota.

Panorama powstała z połączenia zdjęć wykonanych za pomocą jednej z kamer o nazwie Mastcam-Z, w którą wyposażony jest łazik. Panorama ma rozdzielczość 2,4 miliarda pikseli i składa się z 992 połączonych ze sobą obrazów. Możemy na niej zobaczyć miejsce zwane Van Zyl Overlock. Obecnie łazik podróżuje w kierunku południowym. Od 14 dni prowadzona jest faza naukowa misji.

Miejsce jego badań zostały wybrane na podstawie obserwacji powierzchni przeprowadzonej dzięki helikopterowi Ingenuity. Niebawem powinien odbyć się kolejny lot drona. Naukowcy chcą wybrać ciekawe miejsca do badań i posłać tam łazika.

Naukowcy chwalą się, że dotychczas łazik wykonał już ponad 75 tysięcy obrazów powierzchni Marsa, a tak naprawdę to dopiero początek misji. NASA będzie przez lata analizowała nowe dane, które mogą posłużyć do dokonania przełomowych odkryć.

„Rozpoczęcie badań od jednostek geologicznych spękanych dna krateru pozwala nam rozpocząć eksplorację Jezero od samego początku” – powiedział Kevin Hand, astrobiolog z JPL. „Ten obszar znajdował się pod wodą co najmniej 100 metrów ok. 3,8 miliarda lat temu. Nie wiemy, jakie historie powiedzą nam skały i warstwowe wychodnie, ale cieszymy się, że możemy zacząć eksplorować ten obszar” - dodał naukowiec.

Pierwsza kampania naukowa zostanie zakończona, gdy łazik powróci na miejsce lądowania. W tym momencie Perseverance przebył od 2,5 do 5 kilometrów (licząc w linii prostej od lądownika i po ścieżce). W tej fazie do ośmiu z 43 probówek Perseverance może być wypełnionych marsjańską skałą i regolitem. Następnie Perseverance wyruszy na północ, a potem na zachód, w kierunku lokalizacji drugiej kampanii naukowej: regionu delty Jezero.

Delta to pozostałości w kształcie wachlarza u zbiegu starożytnej rzeki i jeziora w kraterze Jezero. Miejsce to może być szczególnie bogate w węglany, czyli minerały, które na Ziemi mogą zachować skamieniałe ślady dawnego życia i mogą być związane z procesami biologicznymi.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA