Zielona kometa zasłonięta przez chmury. W Polsce nikt jej nie zobaczy

Zielona kometa C/2022 E3 (ZTF) nad Polską. Kosmiczna skała 2 lutego przeleci tak blisko Ziemi po raz pierwszy od 50 tysięcy lat. Chcesz ją zobaczyć na własne oczy? W Polsce pojawił się duży problem. Obserwacjom nie sprzyja pogoda.

• Polscy pasjonaci astronomii czekali na ten moment od wielu miesięcy. 2 lutego kometa oznaczona skrótem C/2022 E3 (ZTF)  będzie najbliżej Ziemi.
  • Ostatni raz była tak blisko naszej planety 50 tysięcy lat temu, kiedy Ziemi żyli neandertalczycy.
  • Nazywana jest "zieloną kometą", gdyż jest widoczna na niebie jako zielona smuga.

Zielona kometa nad Polską. Jak ją zobaczyć?

Jeszcze niedawno "zieloną kometę" można było zobaczyć jedynie za pomocą teleskopów. Obserwacja gołym okiem stała się możliwa, kiedy kometa zbliżyła się do Ziemi. Najbliżej naszej planety będzie 2 lutego. Od kosmicznej skały dzielić nas będzie odległość "zaledwie" 43,5 miliona kilometrów. Mimo tego to cały czas bardzo mały punkt na niebie, więc do obserwacji najlepiej użyć lornetki.

Kometa powinna być widoczna w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy. Kosmicznego wędrowca należy wypatrywać po północnej stronie nieba, a z każdą kolejną godziną "zielona kometa" powinna się wznosić nad horyzont.

Jest jednak warunek - obserwacja komety na niebie nad Polską byłaby możliwa tylko wtedy, kiedy niebo byłoby bezchmurne. I tu pojawił się problem. Wszystko wskazuje na to, że na dostrzeżenie komety nie będzie szans, bo niebo zasłoniła nam gruba warstwa chmur. Zdjęcia pogodowe opublikowane w internecie pozbawiają wszelkich złudzeń.

Zielona kometa zbyt ciemna?

Według serwisu EarthSky kometa C/2022 E3 (ZTF) osiągnie jasność 5 magnitudo (jednostka natężenia światła), gdy znajdzie się najbliżej naszej planety. Przy odrobinie szczęścia przy bezchmurnym niebie powinniśmy ją dostrzec gołym okiem. Niestety astronomowie nawet w tej sytuacji nie dają gwarancji, że tak się stanie. Jasność komety zależy bowiem od ilości uwalnianego przez nią pyłu i gazu pod wpływem bliskości Słońca, a to jest często trudne do przewidzenia.  Tor lotu komety pokazuje, że za kilkanaście dni zasłoni nam ją Słońce.

Zielona kometa powróci za 50 tysięcy lat!

Kometa C/2022 E3 (ZTF) została odkryta przez dwóch amerykańskich astronomów na początku marca 2022 roku. Na niebie zauważyli małą, jasną kropkę. Stało się to możliwe dzięki systemowi obserwacji ZTF (Zwicky Transient Facility) przy użyciu ultraczułej kamery podłączonej do Teleskopu Samuela Oschona w Obserwatorium Palomar w Kalifornii (USA). Szybko ustalono, że to wyjątkowy obiekt kosmiczny, który ostatni raz przelatywał tak blisko Ziemi 50 tysięcy lat temu.

Astronomowie nazwali kosmiczną skałę "zieloną kometą" ze względu na jej wyjątkową barwę. Piękny, zielony kolor poświaty wokół komety jest możliwy dzięki temu, że w jej jądrze znajduje się dużo dwuatomowego węgla (C2). To dzięki nim światło słoneczne docierając do komety tworzy tak fantastyczny efekt. To nie pierwsza kometa o zielonej barwie, która w ostatnich latach mogła być obserwowana z Ziemi.

W 2018 roku na nocnym niebie można pojawiła się kometa 46P/Wirtanen. Była wystarczająco jasna, aby amatorzy astronomii mogli jej przelot dostrzec gołym okiem. Do podobnej sytuacji doszło w 2021 roku, gdy najbliżej Ziemi znalazła się kometa Leonard.

Dowiedz się więcej na temat: komety | obserwacja | astronomowie