Dlaczego Brazylia planuje wysłać na dno oceanu swój lotniskowiec?

Brazylijski lotniskowiec Sao Paulo może spocząć na dnie Oceanu Atlantyckiego. Ekolodzy obawiają się, że może to zaszkodzić środowisku.

Brazylijski lotniskowiec zostanie zatopiony? Ekolodzy biją na alarm
Brazylijski lotniskowiec zostanie zatopiony? Ekolodzy biją na alarmRob Schleiffert/Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic licenseWikipedia

Jak donosi The Drive, w trakcie konserwacji lotniskowca Sao Paulo okazało się, że statek jest w bardzo złym stanie, przez co nawet nie może być zezłomowany. Władze planują zatopić jednostkę na Oceanie Atlantyckim i pozbyć się problemu. Okręt ponadto zawiera znaczną ilość szkodliwego azbestu, który może zanieczyścić lokalny ekosystem.

W trakcie prowadzonych na statku prac inżynierowie zarejestrowali, że jednostka była w gorszym stanie niż oczekiwano, a także, że odkryto "nowy wyłom na statku, wzrost poziomu zalania i korozję, która była większa w porównaniu z inspekcją przeprowadzoną cztery miesiące wcześniej".

Jak zaznaczają media, nie ma jeszcze ostatecznej decyzji co do przyszłości okrętu, jednakże głosy skłaniają się ku zatopieniu lotniskowca. Ponadto inspekcja wykazała, że uszkodzenie kadłuba spowodowało, że żegluga nie jest bezpieczna, co ma znacznie ograniczać możliwości transportu statku.

Pierwotny plan zakładał holowanie jednostki do jednego z portów w Turcji, gdzie zostałby zezłomowany. W tym kraju znajduje się firma, która specjalizuje się demontażem i recyklingiem tego typu jednostek. Jednakże turecki rząd cofnął pozwolenie na wpłynięcie Sao Paulo na ich wody z powodu protestów, które dotyczyły znajdującego się na lotniskowcu azbestu. Jednocześnie lokalne porty również odmówiły mu dostępu.

Według mediów zatonięcie statku ma zostać wywołane serią eksplozji. Nie wiadomo, czy wybuchy będą spowodowane specjalnymi ładunkami przymocowanymi do kadłuba, czy ostrzelaniem przez inne jednostki - miałoby to być przeprowadzone w ramach specjalnych ćwiczeń. Jak twierdzą eksperci, azbest znajduje się w ścianach statku, gdzie był wykorzystany jako izolacja termiczna i akustyczna. Brazylijska minister środowiska Marina Silva sprzeciwia się pomysłowi zatopienia Sao Paulo, ale decyzja należy wyłącznie do brazylijskiej Marynarki Wojennej.

Ołów i szkło. Witrażowe dziedzictwo czeka kryzys?AFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas