Cywilny samolot pionowego startu dla najbogatszych

AugustaWestland testuje komercyjną wersję popularnego samolotu śmigłowego V-22 Osprey. Według wstępnych założeń maszyna trafi do sprzedaży w 2016 roku. Czym różni się od swojego wojskowego odpowiednika?

AugustaWestland AW609 w trakcie próbnego lotu.  Fot. AugustaWestland
AugustaWestland AW609 w trakcie próbnego lotu. Fot. AugustaWestlandmateriały prasowe

V-22 wyprodukowany przez amerykańskiego Boeinga jest wielozadaniowym samolotem pionowego startu i lądowania. Maszynę wykorzystywaną do transportu sprzętu i żołnierzy napędzają dwa silniki śmigłowe, gwarantujące jej daleki zasięg. Na bazie tego niezwykle udanego pojazdu opracowano AW609 - cywilny i bardzo ekskluzywny odpowiednik. Pomysł z pozoru wydaje się szalony. AugustaWestland ma jednak ciekawą koncepcję, która jest aktualnie w zaawansowanej fazie realizacji.

Angielsko-włoski duet wyposażył woje dzieło w kabinę ciśnieniową, która umożliwia lot na dużych wysokościach. Zdolność do wykonywania manewrów pionowego startu i lądowania będzie w jego przypadku niezwykle wygodna. AW609 nie potrzebuje pasa startowego, a konstrukcja i specyfikacja silników zapewnia naprawdę daleki zasięg - do 1280 km, i wysoką prędkość maksymalną - 480 km/h. W tym kontekście znaczenie przewyższa inne statki powietrzne o napędzie śmigłowym.

Niestety nie wiemy jaka będzie jego cena. 11 lat temu za wojskowego V-22 Osprey Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych płacił około 10 mln dol. Za 4 lata jego cywilny odpowiednik może kosztować nawet dwa razy więcej.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas