Drony zwiadowcze z aparatami 1,8-gigapiksela

Wiosną przyszłego roku amerykańscy żołnierze stacjonujący w Afganistanie otrzymają trzy bezzałogowe maszyny A160 Hummingbird. Czym charakteryzują się niezwykłe "drony" opracowane przez Boeinga?

A160 Hummingbird będzie latał nad Afganistanem
A160 Hummingbird będzie latał nad Afganistanemmateriały prasowe

Bezzałogowe zwiadowcze jednostki latające "służą" w wielu armiach świata. Wśród nich najpopularniejszy jest Predator (z ang. drapieżnik) MQ-1 opracowany przez General Atomics Aeronautical Systems. Jako jedyny spośród wszystkich UAV (z ang. bezzałogowych aparatów latających) jest w stanie przenosić dwa kierowane pociski rakietowe Hellfire. Aktualnie korzystają z niego amerykańscy żołnierze stacjonujący w Afganistanie. Drapieżnikom będą wkrótce pomagać najnowocześniejsze prototypowe maszyny typu UAV - A160 Hummingbird (z ang. koliber).

Od Predatorów odróżnia je przede wszystkim napęd śmigłowy. Bliżej im zatem do helikopterów, niż do samolotów. Boeing wyposażył je w czujnik Argus-IS opracowany przez DARPA (Agencję Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych). Jego najważniejszym elementem jest 1,8-gigapikselowa kamera służąca do obserwacji celów naziemnych z wysokości ponad 6 000 metrów.

Element określany mianem "największego czujnika wideo jaki kiedykolwiek był wykorzystywany do przeprowadzania misji taktycznych" jest w stanie śledzić pojazdy, a nawet ludzi. Może przy tym skanować obszar o powierzchni 25 mil kwadratowych i pozostawać w powietrzu przez 12 godzin bez przerwy.

Według DARPA czujnik Argus-IS "Stanowi to duży skok technologiczny w porównaniu do obecnych lotniczych systemów nadzoru ... Te, które dostarczają obrazy o wysokiej rozdzielczości są ograniczone do bardzo małych pól widzenia, a te obejmujące szersze obszary widzenia dają obraz niskiej o niskiej rozdzielczości. Jeśli masz kilka osób, które w tym samym czasie opuszczają dany obszar, nie musisz już mówić:" Mam śledzić pojazd numer jeden, dwa, trzy czy cztery". Teraz możesz powiedzieć:" Będę śledził wszystkie, jednocześnie i automatycznie ".

Inżynierowie wciąż pracują nad udoskonaleniem "Kolibra", aby na wiosnę 2012 roku mogły skutecznie pomagać stacjonującym w Afganistanie żołnierzom.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas