Gestem i myślą

Chociaż myszka i klawiatura to od lat najpopularniejsze akcesoria do sterowania komputerem, warto wiedzieć, że na rynku jest kilka alternatywnych rozwiązań. Poza tym opracowywane są technologie, które zapewnią komunikację z pecetem bez użycia rąk.

article cover
AFP

W najnowszych rozwiązaniach, np. w padzie sixaxis do konsoli PS3 (w cenie od 130 zł), sterowanie odbywa się przez przechylanie całego trzymanego w rękach urządzenia. Ruch wykrywają wbudowane w pad czujniki przyspieszenia - komunikacja z konsolą odbywa się bezprzewodowo.

Wybrane kontrolery do konsoli Wii.
PC Format

Czujnik określa kierunek, w którym przemieszcza się pad, a nadajnik pozwala określić jego położenie w przestrzeni. Sensor Bar odbiera sygnał z pada i określa położenie Wiilota, korzystając z obliczeń matematycznych.

Producenci gier i akcesoriów angażują do obsługi komputera i konsol różne części ciała. Popularne są maty do tańczenia (najtańsze za ok. 100 zł), czyli rozkładane na podłodze plansze z kolorowymi polami. Gracz, w rytm muzyki, stawia stopy w konfiguracji widocznej na ekranie monitora. Układ stóp jest mierzony przez różnego rodzaju czujniki - optyczne, wstrząsowe - umieszczone w macie.

Dodatkowy wymiar

Myszka Air - cena 380 zł - działa także, gdy znajduje się w powietrzu.
PC Format

Urządzenie pozwala kontynuować sterowanie kursorem na ekranie monitora, gdy myszka zostanie oderwana od biurka, a także sterować komputerem przez poruszanie dłonią trzymającą urządzenie. Po uniesieniu myszki w powietrze można np. odpowiednim ruchem uruchomić odtwarzacz muzyczny i potrząsając przodem myszki, zmieniać kolejne utwory. Niestety, urządzenia nie można nauczyć nowych komend.

Widoczna na zdjęciu najprostsza wersja 3D Connexion kosztuje niewiele ponad 200 zł.
PC Format

Z myślą o grafikach tworzących grafikę dwuwymiarową projektowane są tablety (najprostsze za około 140 zł). Za ich pomocą można odwzorować w programie graficznym dowolny kształt. Użytkownik, trzymając w dłoni wskaźnik w kształcie długopisu, rysuje po powierzchni tabletu, a urządzenie przekazuje programowi graficznemu zarejestrowane ruchy.

Po to, by odwzorowanie było dokładne, powierzchnia tabletu pokryta jest siatką miniaturowych, kwadratowych pól, w których znajdują się cewki tworzące pole magnetyczne. Gdy wskaźnik dotyka konkretnego kwadratu, pole magnetyczne cewki wzbudza sygnał elektromagnetyczny w układzie rezonansowym wbudowanym we wskaźnik. Sygnał trafia ponownie do cewki w komórce tabletu i jest rejestrowany jako obecność wskaźnika. Na ekranie komputera, w programie graficznym, pojawia się fragment rysunku.

W niektórych modelach tabletów wskaźnik ma własne zasilanie i nie musi być pobudzany do pracy przez pole magnetyczne, które generuje cewka.

Gesty, ruch i dotyk

Ekrany dotykowe są pierwszą szeroko rozpowszechnioną technologią, która pozwala na sterowanie urządzeniami elektronicznymi bez stosowania dodatkowych akcesoriów. Cała powierzchnia takiego ekranu pokryta jest komórkami rejestrującymi nacisk wywierany przez wskaźnik lub palce użytkownika. W tym celu stosuje się kilka rodzajów czujników.

Do najpopularniejszych należą sensory mierzące wywołane przez dotyk: zaburzenia fali akustycznej rozchodzącej się po powierzchni ekranu, zmiany natężenia światła emitowanego przez diody LED umieszczone pod ekranem, zmiany oporu elektrycznego między przezroczystymi elektrodami wtopionymi w ekran.

Rękawica P5 - cena 185 zł - zakładana na prawą dłoń, palce umieszcza się w plastikowych pierściach.
PC Format

Najnowsze ekrany dotykowe potrafią obsługiwać wiele punktów jednocześnie, co pozwala na wydawanie komend kilkoma palcami jednej dłoni naraz, a także za pomocą gestów przesuwania palcami po powierzchni ekranu w określony sposób. Przykładowo: w iPod touch, przybliżając lub oddalając od siebie kciuk i palec wskazujący, można sterować wielkością okna wyświetlanej na ekranie aplikacji.

W przeciwieństwie do ekranów dotykowych, od których użytkownik musi się znajdować na wyciągnięcie ręki, rękawica P5 Glove (cena ok. 200 zł) umożliwia wydawanie poleceń gestami bez takiego ograniczenia. Położenie rękawicy w przestrzeni odczytuje czujnik podczerwieni podłączany do komputera. Przy każdym palcu znajduje się czujnik mierzący jego zgięcie. Komendy dla komputera wydawane są zarówno przez ruch całej rękawicy, jak i ugięcie palców. Przed skorzystaniem z urządzenia trzeba zainstalować na pececie oprogramowanie, które zinterpretuje sygnały z rękawicy i przełoży je na komendy włączonej aplikacji.

Niestety, rękawica działa mało precyzyjnie i "gubi się", gdy ruchy użytkownika są zbyt gwałtowne. Pracę utrudnia też mały kąt, jaki musi być zachowany między rękawicą a odbiornikiem, oraz to, że urządzenie jest zasilane za pomocą kabla, po którym odbywa się także transmisja sygnałów z czujników umieszczonych obok palców.

Komputer telepata

EPOC
materiały prasowe

Mimo bliskiej premiery producent EPOC wciąż zmaga się z kłopotami technicznymi. Na jednym z pokazów prasowych hełm całkowicie odmówił współpracy. Powodem było duże nagromadzenie w pobliżu urządzeń bezprzewodowych, wykorzystujących częstotliwość 2,4 GHz - tę samą, na której hełm odczytuje sygnały w mózgu.

PC Format
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas