HESS II - niezwykły teleskop z Namibii

HESS II to nowo skonstruowany teleskop, który został włączony do już istniejącej sieci 4 mniejszych. Jego zadanie polega na wychwytywaniu promieniowania gamma. Dzięki temu będziemy mieli lepszy wgląd w takie kosmiczne byty jak supermasywne czarne dziury, supernowe i pulsary.

Dokładne wymiary teleskopu to 32,6 x 24,3 m. Całkowita powierzchnia luster (875 elementów) wynosi 614 m2. Ich poprawnym ustawieniem zajmowali się między innymi polscy naukowcy. Promieniowanie gamma to nic innego jak wytwory wymienionych wyżej "naturalnych" akceleratorów cząstek. Największymi producentami promieniowania gamma są galaktyki z niezwykle aktywnymi jądrami (AGN) i to właśnie one staną się głównym elementem badań z wykorzystaniem nowego teleskopu.

Energia wydzielana przez tego typu twory jest niewiarygodna - w efekcie są one sto razy jaśniejsze niż Droga Mleczna. Jest to o tyle zaskakujące, że źródło tej energii jest o wiele mniejsze niż nasz własny Układ Słoneczny. Tak właśnie funkcjonują supermasywne czarne dziury.

Obserwatorium HESS ma na swoim koncie wiele ważnych odkryć. Od czasu jego powstania opublikowano ponad 100 artykułów w poważnych czasopismach naukowych (Nature, Science).

Mariusz Kamiński