Lilium - pierwszy elektryczny ultralight
Być może powstanie pierwszy elektryczny samolot pionowego startu. Ma do być maszyna przeznaczona na rynek cywilny.


Spółka przy współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną opracowała projekt samolotu o nazwie Lilium. Ma to być dwuosobowa maszyna napędzana silnikiem elektrycznym. Projektanci planują, że samolot będzie dostępny w sprzedaży w 2018 roku.
Spółkę Lilium założyło w 2015 roku czterech młodych inżynierów i doktorantów z Uniwersytetu Technicznego w Monachium. Na razie projektanci zbudowali prototyp w skali, ważący 25 kilogramów. Obecnie trwają prace nad pełnowymiarowym prototypem.
Projektanci podkreślają, że Lilium, podobnie jak zmiennopłat Boeing-Bell V-22 Osprey, łączy najlepsze cechy śmigłowca i klasycznego samolotu. Za największą zaletę swego produktu uważają możliwość startu nawet z przydomowego ogródka - ich samolotowi wystarczy zaledwie 15 m. kw., aby swobodnie wylądować, lub wystartować.
Co również podkreślają samolot jest niezwykle cichy i ekonomiczny, a przy tym będzie mógł rozwijać prędkość do 400 km/h.
Samolot będzie dostępny dla wielu osób, gdyż do jego pilotowania nie będzie potrzebna licencja pilota, a jedynie świadectwo kwalifikacji. Samolot jest bowiem zarejestrowany jako ultralight.

