Przyszłość techniki komputerowej od Intel Labs
Justin Rattner, główny dyrektor ds. technologii w Intel Corporation, przedstawił ponad 35 innowacyjnych produktów badawczych, które pomogą ukształtować przyszłość technologii.
Wiele spośród tych projektów to rezultat badań prowadzonych wspólnie przez różne działy Intela oraz partnerów akademickich i branżowych. Ponadto Rattner zapowiedział otwarcie ośrodka Intel Science Technology Center (ISTC), nowego wspólnego przedsięwzięcia Intela i kilku czołowych uniwersytetów.
- Eksperci z Intela i Uniwersytetu Berkeley poprowadzą zespół utalentowanych badaczy z całego kraju, aby rozwiązać najtrudniejsze współczesne problemy związane z bezpieczeństwem komputerów - powiedział Rattner. - Stworzenie multidyscyplinarnej społeczności złożonej z pracowników Intela, wykładowców i doktorantów doprowadzi do fundamentalnych przełomów w jednym z najtrudniejszych obszarów współczesnej technologii komputerowej".
Ośrodek ISTC na rzecz bezpiecznego przetwarzania danych w ciągu następnych pięciu lat skupi się na kilku dziedzinach, takich jak ochrona komputerów osobistych przed złośliwym oprogramowaniem, zabezpieczanie urządzeń mobilnych - zarówno pod względem ochrony danych użytkownika, jak i bezpieczniejszego pobierania danych do urządzeń - oraz używanie aplikacji firm trzecich. Innym kluczowym obszarem, którym zajmą się badacze, jest ochrona danych osobistych rozproszonych w sieci. Dziś ludzie udostępniają swoje dane osobiste w wielu miejscach, kiedy rejestrują się w różnych usługach. Kiedy użytkownicy przyznają dostęp do swoich danych, tracą nad nimi kontrolę; ISTC spróbuje znaleźć sposób, aby zapewnić użytkownikom większą kontrolę i lepiej zabezpieczyć ich dane.
Rzut okiem na przyszłość technologii
Demonstracje podczas imprezy Research at Intel obejmowały takie dziedziny, jak wizualne przetwarzanie danych, zabezpieczenia i uwierzytelnianie, wrażenia użytkownika i technologie chmurowe. Są to rezultaty bieżącej współpracy Intela z partnerami branżowymi i akademickimi, na przykład:
- Wykorzystanie potencjału rdzenia graficznego w procesorach Intel do operacji kryptograficznych pokazuje, jak uzyskać szybsze i skuteczniejsze zabezpieczenia przy użyciu platform opartych na procesorze Intel Core drugiej generacji.
- "Uwierzytelnianie przyszłości" pokazuje, jak można uniknąć kradzieży tożsamości, używając zaufanego urządzenia klienckiego z zaawansowanymi technikami uwierzytelniania i wykrywania obecności użytkownika poprzez lokalne ustalanie tożsamości i potwierdzanie jej za pośrednictwem usług internetowych. Zwiększa to zarówno stopień bezpieczeństwa, jak i komfort pracy.
- "Magiczne lustro" prezentuje wirtualne zakupy z realistycznym awatarem kupującego noszącym modne ubrania. Demonstracja ta pokazuje trójwymiarowy awatar, który śledzi ruchy w czasie rzeczywistym i pozwala zmieniać rozmiary ciała za pomocą gestów.
- "Sterowalny dźwięk" pokazuje sferyczne głośniki, które nie tylko zapewniają najlepszą reprodukcję dźwięku, ale równie dynamiczne, sterowalne brzmienie analogicznie do tradycyjnych, akustycznych instrumentów muzycznych.
- "Automatyczna współpraca w klasie" pokazuje, jak uczniowie mogą automatycznie tworzyć współpracujące grupy z wykorzystaniem uczniowskich komputerów Intela. Technologia wykrywania zbliżeniowego znajduje komputer obok ucznia i pomaga automatycznie utworzyć grupę z innymi znajdującymi się w pobliżu uczniami. Jednym naciśnięciem przycisku uczniowie mogą założyć grupę, rozpocząć współpracę nad projektem, wspólnie wziąć udział w quizie lub współzawodniczyć ze sobą.
- "Bezprzewodowa technologia wykrywania energii" (Wireless Energy Sensing Technology, WEST) to łatwe w użyciu urządzenie, które wykorzystuje rozpoznawanie wzorców, aby ustalić, kiedy włączają się i wyłączają różne domowe urządzenia elektryczne. Za pomocą prostej aplikacji właściciele domów mogą badać różnorodne raporty, które pomagają im lepiej zarządzać zużyciem energii.
- Społeczność na rzecz "Badań nad aplikacjami wielordzeniowymi" pokazuje, jak ponad 80 instytucji z całego świata pracuje nad przyszłym oprogramowaniem, które wykorzystuje koncepcyjny, 48-rdzeniowy, jednochipowy "komputer chmurowy" Intel Labs. (single-chip Cloud Computer)
Publikacje kodu Intela
W ramach strategii zacieśniania współpracy między branżą a instytucjami akademickimi organizacja Intel Labs poinformowała, że opublikuje kod źródłowy trójwymiarowej technologii internetowej Distributed Scene Graph. Kod ten stanowi część bieżących prac nad symulatorem świata wirtualnego OpenSim i pozwoli deweloperom budować wirtualne obszary, w których użytkownicy będą mogli pracować lub bawić się w towarzystwie tysięcy, a nie -jak dziś - setek uczestników, co oznacza ponad 20-krotny postęp. Środowiska wirtualne mają wiele zastosowań, od rozrywki i edukacji do sieci społecznościowych. Intel pokazał, jak można wykorzystać tę technologię do stworzenia wieloosobowej "gry", która szkoli służby pierwszej pomocy pod kątem różnych scenariuszy katastrof.
Również w tym miesiącu Intel Labs udostępni badaczom i deweloperom - na zasadach open source - swój najnowocześniejszy kod do raytracingu. Raytracing to komputerowa technika graficzna, która pozwala uzyskać fotorealistyczne obrazy poprzez śledzenie wyimaginowanych promieni światła w celu ustalenia, jak powinna być oświetlona każda część obiektu. Firma pokazała, że kod ten zwiększa szybkość raytracingu nawet o 100 procent w intelowskich systemach. Zaawansowany raytracing jest przeznaczony do zastosowań profesjonalnych i niezależny od skupionego na grach raytracingu w czasie rzeczywistym, który Intel zademonstrował poprzednio. Kod ma znaleźć zastosowanie w aplikacjach komercyjnych, takich jak projektowanie samochodów, kręcenie filmów i wizualizacja nowych projektów architektonicznych.