Wydaj swój e-book

Jak dzisiaj wydać książkę? Nie na papierze, tylko w wersji elektronicznej - pomogą nam w tym e-booki.

Książka w wersji elektronicznej - przyszłość publikacji i szansa na sławę
Książka w wersji elektronicznej - przyszłość publikacji i szansa na sławęAFP

W Ameryce co piąta książka jest sprzedawana w formie elektronicznej. Większość rynku należy do internetowego giganta Amazon. Jego jedynym realnym konkurentem jest księgarnia Barnes and Noble, która ze swoim czytnikiem Nook zawojowała 25 proc. rynku e-booków. Obydwie firmy sprzedają przede wszystkim pozycje z tradycyjnych wydawnictw, które obok papierowych książek oferują ich elektroniczne wersje. Ale nie tylko. Obie stworzyły też platformy, umożliwiające autorom samodzielne wydawanie książek w postaci cyfrowej z pominięciem wydawnictwa (self-publishing).

Ile zarabia niezależny autor

Początkowo niezależne e-booki, pozbawione marketingowego wsparcia dużych wydawnictw, sprzedawały się słabo. W ciągu ostatniego roku, dzięki upowszechnieniu się czytników oraz wzrostowi zaufania do elektronicznej dystrybucji treści - co jest zasługą sklepów z aplikacjami do komórek - sytuacja zmieniła się diametralnie. Najlepsi autorzy niezależni sprzedają dziesiątki, a nawet setki tysięcy kopii i nieźle na tym zarabiają, gdyż otrzymują nie kilkanaście procent od ceny okładkowej, jak w zwykłym wydawnictwie, ale aż 70 proc. ceny sprzedaży - tyle, ile developerzy w sklepach z aplikacjami, np. Apple App Store.

Symbolem sukcesu niezależnych twórców korzystających z systemów elektronicznej dystrybucji jest 26-letnia Amanda Hocking, która pisze fantastyczne powieści dla młodzieży. Tylko w styczniu 2011 roku sprzedała aż 450 tys. kopii swoich powieści. Autorka, podobnie jak inni niezależni twórcy, wycenia książki na 2,99 dol, a niektóre sprzedaje w promocyjnej cenie 99 centów. Dla porównania tradycyjni wydawcy żądają zazwyczaj 9,99 dol. lub więcej w przypadku nowości wydawniczych. W tej cenie można kupić całą bestsellerową trylogię Trylle, książkę, której Amanda Hocking zawdzięcza swoją popularność.

Droga do sukcesu

Hocking, zanim zdecydowała się na samodzielne wydawanie swoich książek o wampirach, bardzo długo starała się zainteresować swoją prozą uznane wydawnictwa. Te jednak systematycznie odrzucały jej oferty, nie widząc w nich rynkowego potencjału. Autorka nie poddawała się, zorganizowała redakcję, zamówiła ilustracje okładkowe i umieściła gotowe książki w internecie za pomocą platformy Kindle Direct Publishing.

Jednak kluczem do sukcesu była agresywna promocja na Facebooku, Twitterze i własnym blogu autorki. W ten sposób udało się jej przyciągnąć miłośników gatunku, którzy polubili jej powieści i polecali je swoim znajomym. Jej książki trafiły na listy bestsellerów Kindle Store, a ostatnio także na listę bestsellerów dziennika "USA Today".

W chwili pisania artykułu połowa z dwudziestu najlepiej sprzedających się powieści w Kindle Store to dzieła niezależnych autorów.

W Polsce też można

Trend self-publishingu cyfrowych edycji książek dotarł także do Polski. W największym sklepie z e bookami Empik.com na pierwszym miejscu znajduje się pozycja wydana w taki właśnie sposób. Jej autor Paweł Wimmer, dziennikarz który wiele lat pracował w czasopismach komputerowych, także konkuruje ceną. Swoją książkę do nauki języka angielskiego wycenił na 10 zł, podczas gdy typowa e-książka w Empiku kosztuje 30-40 zł. Jak napisał na swoim blogu, umowa autorska z serwisem Virtualo.pl, który obsługuje sprzedaż e-booków w Empiku, nakazuje mu dyskrecję i nie może podać dokładnych danych. Ale widocznie sprzedaż była na tyle dobra, że ma zamiar udostępniać kolejne publikacje.

Niestety, sytuację niezależnych autorów pogarsza bardzo wysoki, 23-proc. VAT na e-booki. Muszą go pokryć z przychodów ze sprzedaży, co znacząco obniża ich zyski w porównaniu do twórców e książek na rynku amerykańskim.

PC Format
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas