Boeing Quiet Bird - technologia stealth z początków lat 60.
Maszyna widoczna poniżej nie jest jednym z wczesnych konceptów F-22. Powstała na początku lat 60. w laboratoriach firmy Boeing, jako platforma do prac nad technologią stealth, o której zaczęto mówić otwarcie dopiero kilkanaście lat później.
Cała nasza wiedza na temat przedsięwzięcia o nazwie Quiet Bird lub Model 853 sprowadzała się do jednego zdjęcia i strzępka informacji. Przez kilkadziesiąt lat Boeing strzegł jego tajemnicy z niezwykłą pieczołowitością. Zresztą, sam teraz przyznaje, że większość poświęconych mu dokumentów została zniszczona dawno, dawno temu. Część tego co pozostało, amerykański gigant przemysłu zbrojeniowego przekazał serwisowi Foxtrot Alpha, który opowiedział historię tej niezwykłej maszyny.
Koncepcja samolotu mogącego skutecznie ukrywać się przed radarami zainteresowała Boeinga na początku lat 60. W 1962 i 1963 powstał natomiast jego model w skali 1:2. Był on wykorzystywany do testowania materiałów i rozwiązań aerodynamicznych zmniejszających przekrój radarowy.
Na bazie tego projektu Boeing opatentował pięć rozwiązań dotyczących technologii stealth, które w rejestrach publicznych pojawiły się po raz pierwszy w 1990 roku, a więc niemalże trzydzieści lat po tym, jak zostały oficjalnie zgłoszone. To najlepiej pokazuje, jak bardzo Boeing strzegł swoich tajemnic.
Foxtrot Alpha donosi, że testów w powietrzu doczekał się wyłącznie wspomniany model, a odbyły się one w latach 1962-1963 w fabryce Boeinga w Wichita. Okazało się wówczas, że zastosowane rozwiązania są niezwykle skuteczne, ponieważ drastycznie zmniejszyły jego wykrywalność. Gotowy Quiet Bird ponoć nigdy nie oderwał się od ziemi.
Niestety, jak dziwnie by to nie brzmiało - Quiet Bird aż zanadto wyprzedzał swoją epokę. Nawet pomimo deklaracji ze strony Boeinga, że konstrukcja może zostać przystosowania do prowadzenia obserwacji lub walki z innymi samolotami, Pentagon nie był nią zainteresowany. Producent został zmuszony do porzucenia dalszych prac.
Pentagon docenił technologię stealth raptem kilkanaście la później. Dla Quiet Bird było jednak za późno. Nie wiadomo do końca dlaczego, ale wówczas mogła już nie istnieć większość poświęconej mu dokumentacji technicznej. W każdym razie najbardziej niezwykły jest fakt, jak wiele rozwiązań Boeinga - mających obecnie ponad 50 lat - widać w doskonale nam znanych konstrukcjach wykorzystujących technologię stealth, a więc F-117, B-2, F-22, kontrowersyjnym F-35 czy bezzałogowym Global Hawk.
Zdecydowanie najwięcej rozwiązań z Quiet Bird widać w innym i zdecydowanie późniejszym projekcie Boeinga - Bird of Prey, który można nazwać próbą powrotu do koncepcji z lat 60. Zapis testów tej maszyny znajduje się na poniższym materiale wideo.
Teraz Boeing przyznaje, że wciąż pracuje i udoskonala zastosowane wówczas materiały kompozytowe. Zostały one wykorzystane nie tylko w przemyśle zbrojeniowym, ale również lotnictwie cywilnym - m.in. pasażerskim 787 Dreamliner.