Co z Hyperloop w Polsce? - pyta poseł Piotr Liroy-Marzec

Poseł Piotr Liroy-Marzec zwrócił się z pytaniem do Ministerstwa Rozwoju, czy polski rząd zamierza wspierać technologię Hyperloop, koncepcję komunikacji pasażerskiej w założeniu pozwalającej na przemieszczenie się z Warszawy do Gdańska w około 40 min. Ministerstwo ustosunkowało się do jego interpelacji.

Tak mogłaby wyglądać kapsuła Hyperloop w Polsce
Tak mogłaby wyglądać kapsuła Hyperloop w Polscemateriały prasowe

Na czym polega technologia Hyperloop? W specjalnej rurze, z której wypompowuje się nawet 99 proc. powietrza, umieszcza się kapsułę pasażerską. Dzięki zredukowanemu oporowi powietrza i braku oporu toczenia, "wagonik" poruszający się na poduszkach magnetycznych jest w stanie rozpędzić się do prędkości niemal 1 macha (ponad 1100 km/h), zużywając tyle energii, co samochód pędzący z prędkością ok. 130 km/h.

Rura o średnicy kilku metrów postawiona ma być na kilkumetrowych wspornikach. Całość zasilana będzie energią słoneczną, czerpaną poprzez kolektory mieszczące się na rurze Hyperloop. Dzięki temu podróż z Warszawy do Gdańska mogłaby trwać ok. 40 minut, a bilet byłby dużo tańszy od miejscówki w Intercity.

"Zwracam się do Pana, jako ministra odpowiedzialnego za rozwój naszego kraju. Czy polski rząd zamierza wesprzeć prace zespołu Hyper Poland?" - w interpelacji zwrócił się do ministra rozwoju i finansów, Mateusza Morawieckiego, poseł partii Kukiz’15. Czym jest wspomniany Hyper Poland? To grupa skupiająca młodych wynalazców z Polski, osobny pracujące nad rozwojem technologii Hyperloop. Więcej o nich można przeczytać w tym osobnym materiale.

"Czy może Pan zobowiązać się do uczynienia z budowy Hyperloop priorytetowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, który pozwoli nadrobić wieloletnie opóźnienia w budowie szybkich dróg oraz remontów sieci kolejowej w Polsce?" - mogliśmy przeczytać w interpelacji Piotr Liroya-Marca.

Hyperloop - wizja Hyper Poland

materiały prasowe
materiały prasowe
materiały prasowe
materiały prasowe
materiały prasowe
materiały prasowe

Ministerstwo Rozwoju ustosunkowało się do jego pytania: "Pragnę Pana zapewnić, iż polski  rząd również z zainteresowaniem  obserwuje  postępy prac  nad stworzeniem polskiego  modelu  Hyperloopa  oraz  osiągnięcia polskich naukowców  w tym  obszarze,  zarówno  w Polsce  jak i  na świecie. Pomimo,  że prace nad  projektem  prototypu  Hyperloopa są na  wstępnym etapie, Pani  Jadwiga  Emilewicz, Podsekretarz  Stanu  w  Ministerstwie  Rozwoju,  już dwukrotnie spotkała się z przedstawicielami Hyperloop Poland.  Podczas  spotkania  wręczony został list  intencyjny,  w  którym  zadeklarowano,  że strona  rządowa będzie wspierać projekt  Hyperloop. Ponadto projekt  ten  wpisuje się w projekt  wsparcia  elektromobilności. Polska  potrzebuje  bowiem  nowych impulsów rozwojowych,  które wprowadzą gospodarkę na  wyższy poziom  rozwoju,  a  także będzie mieć bezpośrednie przełożenie na wzrost  jakości życia Polaków  i ich  zamożność".

W Stanach Zjednoczonych trwają pierwsze testy Hyperloop One. Plan Elona Muska, ojca nowej formy transportu, zakładają uruchomienie pierwszego toru w 2021 roku. Polska, za sprawą deklaracji Ministerstwa, trafia na długą listę krajów, które "są zainteresowane" Hyperloopem - począwszy od Słowenii, Słowacji i Austrii, przez Emiraty Arabskie, na Malezji kończąc.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas