DARPA chce idealnego połączenia helikoptera i samolotu
DARPA wyda ponad 150 mln dol. na rozwój samolotu pionowego startu i lądowania. Czym powinna się charakteryzować taka maszyna?
Idealnie rozwiązanie dla lotnictwa wojskowego to maszyna poruszająca się z prędkością samolotu, ale mogąca startować, lądować i zawisać w powietrzu jak śmigłowiec. Dziesiątki lat badań doprowadziły do powstania zaledwie kilku interesujących projektów. Jednym z nich jest V-22 Osprey, który za sprawą serii wypadków nie cieszy się zbyt dobrą sławą. Amerykanie postanowili szukać dalej.
Rozwiązaniem idealnym ma być projekt o nazwie VTOL X-Plane. Wiadomo, że może być on załogowy lub zdalnie sterowany, a także mieć szerokie - nie tylko wojskowe - zastosowanie. Musi spełniać również powyższe kryteria, tzn. startować i lądować pionowo, a także osiągać znaczne prędkości w trakcie lotu - około 600 km/h.
Grafik ustalony przez amerykańską agencję jest jednak bardzo napięty. Pierwsze testy maszyn powinny ruszyć po upływie 42 miesięcy, a cały program musi się zakończyć 10 miesięcy później.
VTOL, to akronim od angielskiego Vertical Take Off and Landing używany w lotnictwie do określania zdolności samolotu do pionowego startu i pionowego lądowania.czyli pionowego startu i lądowania.
Jak możemy przeczytać w Wikipedii, obecnie w praktycznym użyciu są tylko dwa typy samolotów typu VTOL - są to Bell-Boeing V-22 OspreyBAe Harrier oraz jego amerykańska wersja Boeing AV-8B Harrier II.