Które miejsce w samolocie jest najbezpieczniejsze? Dane nie kłamią!
Chociaż latanie jest zdecydowanie bezpieczniejszą formą podróżowania niż jazda samochodem, duża część podróżnych wciąż pewniej czuje się za kółkiem. Nic więc dziwnego, że Google regularnie musi odpowiadać na pytania, które miejsce w samolocie wybrać.
Statystyki nie kłamią, latanie z ogromną przewagą wygrywa w rywalizacji z samochodami, jeśli chodzi o bezpieczeństwo podróżnych. Według analizy danych przeprowadzonej przez Radę Bezpieczeństwa Narodowego USA, ryzyko śmierci w samolocie wynosi 1:205 552, podczas gdy dla samochodu jest to już 1:102.
A jak przekłada się to na konkretne liczby? W całym 2022 roku doszło do 12 katastrofalnych w skutkach wypadków lotniczych, w których zginęło łącznie 229 osób. Dla kontrastu Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że każdego roku na drogach w wypadkach samochodowych ginie ok. 1,3 mln osób. Różnica jest kolosalna, prawda?
To dlaczego codziennie nie słyszymy o tym w programach informacyjnych, a kiedy dojdzie do wypadku lotniczego, w mediach na całym świecie trudno znaleźć cokolwiek innego? Jakkolwiek brutalnie to zabrzmi, chodzi o skalę tragedii - po prostu przyzwyczailiśmy się już do wypadków drogowych, w których ginie kilka osób, ale kiedy jednocześnie śmierć ponoszą setki...
Nic więc dziwnego, że część pasażerów szuka sposobów na podniesienie swojego bezpieczeństwa, nawet jeśli są one... czysto teoretyczne, bo każdy ewentualny wypadek lotniczy może być inny.
Wystarczy tylko wspomnieć, że podczas katastrofy United Airlines 232 w 1989 roku w Sioux City w stanie Iowa wypadek przeżyło 184 z 269 osób na pokładzie, a większość ocalałych siedziała niedaleko za pierwszą klasą, czyli raczej z przodu samolotu (pomimo faktu, że zginęło wtedy ponad 100 osób, było to pierwsze w historii tak udane awaryjne lądowanie samolotu, który całkowicie utracił sterowność).
Tymczasem badanie TIME, w ramach którego analizowano dane dotyczące wypadków lotniczych z 35 lat, wykazało, że najniższy wskaźnik śmiertelności notowany jest na środkowych tylnych siedzeniach samolotów.
Mówiąc krótko, biorąc pod uwagę pewne wyjątki od reguły, najbezpieczniejszy jest tył samolotu, czyli miejsca niechętnie wybierane przez pasażerów, które zmuszają do przejścia przez cały pokład w celu zajęcia miejsca i często uniemożliwiają szybkie opuszczenie samolotu po lądowaniu.
A konkretne dane? Według wspomnianych analiz TIME, obejmujących katastrofy lotnicze w latach 1985- 2000, najbezpieczniejszych jest kilka tylnych rzędów samolotu, gdzie wskaźnik śmiertelności wynosi 32 proc., a nawet 28 proc., jeśli wybierzemy środkowe miejsca w tym sektorze.
Jeśli zaś chodzi o środkową i przednią część samolotu, to wskaźnik śmiertelności wynosi tu odpowiednio 39 i 38 proc., a najgorzej ze wszystkich wypadły siedzenia w przejściu w środkowej części kabiny, gdzie wskaźnik śmiertelności wynosi 44 proc.
I nie da się ukryć, że ma to sens. Siedzenia z tyłu samolotu znajdują się blisko rzędów wyjściowych, zapewniając jednocześnie większą amortyzację, bo spadające samoloty najczęściej uderzają w ziemię dziobem. Dodatkowo siedzenia z tyłu znajdują się daleko od magazynu paliwa na środku samolotu, a siedzenia środkowe mają "bufor" w postaci osób siedzących po obu stronach.