Nowa generacja śmigłowców według AVX Aircraft
Firma AVX Aircraft zaprezentowała swoją wizję nowej generacji helikopterów dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Maszyna jest opracowywana w ramach projektu Joint Multi-role Helicopter (JMR), czyli serii nowoczesnych śmigłowców dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. W rywalizacji biorą udział także największe i najbardziej doświadczone koncerny branży lotniczo-zbrojeniowej - Sikorsky Aircraft wspólnie Boeingiem, Bell Helicopter, EADS oraz Piasecki Aircraft. Wszystko po to, aby zastąpić jednostki UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache i CH-47 Chinook.
Firma AVX Aircraft- założona przez byłych pracowników Bella - zaproponowała konstrukcję łączącą współosiowe wirniki oraz silniki wentylatorowe. Pierwszy ze wspomnianych elementów zapewnia wysoką wydajność i odpowiada za start. Natomiast silniki wentylatorowe posłużą jako napęd. Przy prędkości 420 km/h dwie trzecie energii powędruje do wentylatorów, a reszta do wirników. Takie rozwiązanie zapewnia znacznie większą stabilność i mniej drgań.
Maszyna może się pochwalić niemałym udźwigiem - z dwunastoma żołnierzami i czterema członkami załogi waży 12 ton.
Problemem - również dla pozostałych producentów - pozostaje moc. - Większe silniki to większy wydatek i większe zapotrzebowanie na paliwo. Jeśli armia zdecyduje się na cięcie kosztów, to AVX Aircraft zrezygnuje z wykorzystania silników wentylatorowych. To ograniczy prędkość maksymalną helikoptera do 314 km/h - wyjaśnia Troy Gaffey, prezes i główny inżynier AVX Aircraft.