Polska z wielką ofertą Boeinga. Ten śmigłowiec może wesprzeć Apache
Podczas targów MSPO 2024 Boeing oficjalnie poinformował o złożeniu oferty polskiej armii, na zakup ciężkich śmigłowców transportowych CH-47 Chinook. Te ogromne maszyny mogą zastąpić przestarzałe poradzieckie śmigłowce i współgrać z najnowszymi AH-64 Apache.
Podczas targów MSPO 2024 Boeing zdradził, że już od kilku miesięcy rozmawia z polskim rządem o sprzedaży śmigłowców Ch-47 Chinook. Mogą zastąpić poradzieckie Mi-8, które obecnie stanowią podstawowe ciężkie śmigłowce transportowe w strukturach armii lądowej. Jednak Ch-47 mogą także wejść w struktury polskich sił specjalnych.
Na ten moment rozmowy mają wstępny charakter, gdzie strona polska może przedstawić swoje wymagania, aby Boeing dostosował konkretną ofertę z m.in. liczbą lub dokładną wersją śmigłowców. Amerykańska firma zapewniła, że zakup Ch-47 przez Polskę może wiązać się z możliwościami dla polskiego przemysłu. Na ten moment jednak rozmowy nie dotyczą tych kwestii, skupiając się na ustanowieniu bazy dla ewentualnego zakupu.
Ch-47 Chinook to idealny partner dla AH-64 Apache
Boeing przedstawia Ch-47 Chinook jako najlepszy wybór ciężkiego śmigłowca transportowego dla Polski. Obok zwiększenia zdolności Wojska Polskiego, ma pozwolić na większą interoperacyjność z krajami NATO, ze względu na fakt, że obecnie osiem krajów sojuszu korzysta z Ch-47.
Ponadto Boeing zapewnia, że Ch-47 może idealnie współpracować ze śmigłowcami szturmowymi AH-64 Apache, które Polska zakupiła w liczbie 96 sztuk. Adam Hodges, były pilot Apache, a dziś lider ds. rozwoju biznesu w programach Vertical Lift w Boeingu, zapewnił, że Ch-47 są wręcz stworzone do kooperacji z Ah-64, co sam doświadczył podczas stacjonowania w Iraku. To tam Ch-47 odpowiadały za częste dostawy paliwa dla śmigłowców szturmowych.
- Dzięki wzajemnie uzupełniającym się możliwościom, korzystanie z Chinooków w tandemie z nowo nabytymi Apache'ami spotęguje siły i zdolności Sił Zbrojnych RP. Połączenie śmigłowców Apache i Chinook zapewnia większą skuteczność operacyjną oraz poszerza katalog możliwych do przeprowadzenia misji - podsumował Adam Hodges.
Ch-47 może być nowym koniem roboczym polskiej armii
Ch-47 Chinook to amerykański śmigłowiec, przeznaczony podstawowo do wykonywania misji ciężkiego transportu. Zakres jego możliwości jest naprawdę szeroki, od przenoszenia dużej liczby żołnierzy i sprzętu, po wykonywanie misji ewakuacyjnych czy mobilnego tankowania aż po gaszenie pożarów.
Po raz pierwszy Ch-47 Chinook wszedł do służby w latach lat 60. Słynie z użycia konstrukcji Piaseckiego, wykorzystując dwa wirniki nośne w układzie tandem. Takie rozwiązanie pozwala wykorzystać całą moc silników na generowanie siły nośnej. Wykorzystanie dwóch wirników zapewnia też Ch-47 większą stabilność podczas lotu.
Boeing przy przedstawianiu oferty Ch-47 dla Polski, skupił się na jego najnowszej wersji Block II, która wzmacnia płatowiec i wprowadza unowocześnienia do cyfrowego kokpitu. O jakości Ch-47 Chinook może świadczyć fakt, że armia USA planuje używać jego platformy do szóstej dekady XXI wieku.
Parametry taktyczno-techniczne śmigłowca Ch-47 Chinook Block II
- Załoga: 3 pilotów + drużyna 33 żołnierzy
- Prędkość maksymalna: 315 km/h
- Maksymalny zasięg: 1111 km
- Pułap: 6096 m
- Maksymalna masa: 24490 kg
- Udźwig zewnętrzny: 17793 kg
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!
***
Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie.