Podczas pandemii COVID-19, zmęczenie ciągłymi wideorozmowami jest coraz częstsze
Po ponad roku pandemii COVID-19, każdy prawdopodobnie przynajmniej raz słyszał o zjawisku zwanym zmęczeniem związanym z korzystaniem z kolejnych platform do pracy i nauki zdalnej: Zooma, Microsoft Teamsa, Skype'a, Google Meet, Cisco Webex itd.. Nowe badania pozwoliły zgłębić przyczyny tego problemu.
Jednym z głównych czynników powodujących znużenie rozmowami wideo wydaje się być coś, co badacze nazywają "lękiem przed lustrem", czyli psychiczne obciążenie związane z koniecznością ciągłego patrzenia na siebie, podczas wielu spotkań dziennie.
Efekt ten jest bardziej uciążliwy dla kobiet. Spośród 10 322 osób, którym zadano pytanie w ramach badania, około 1 na 7 kobiet (13,8 proc.) zgłosiło uczucie "bardzo" do "skrajnego" zmęczenia po rozmowach na komunikatorze Zoom. Dla porównania - w przypadku mężczyzn było to zaledwie 5,5 procent (1 na 20 osób).
- Wszyscy słyszeliśmy historie o zmęczeniu Zoomem i niepotwierdzone dowody na to, że kobiety są bardziej dotknięte tym zjawiskiem, ale teraz mamy dane ilościowe, że zmęczenie Zoomem jest gorsze dla kobiet, a co ważniejsze, wiemy dlaczego - powiedziałpsycholog Jeff Hancock z Uniwersytetu Stanforda.
Naukowcy wykorzystali opracowaną wcześniej skalę Zoom & Exhaustion Fatigue (ZEF), aby ocenić, jak ciężko uczestnicy znaleźli się spędzając długi czas na wideorozmowach. Lęk przed lustrem pomógł wyjaśnić wiele z różnic w poziomie zmęczenia kobiet i mężczyzn, choć nie był to jedyny powód tej rozbieżności.
Okazało się również, że kobiety czują się bardziej uwięzione przez konieczność pozostawania w polu widzenia kamery, mają tendencję do odbywania dłuższych spotkań niż mężczyźni i zazwyczaj robią mniej przerw.
Poprzednie badania wykazały, że kobiety częściej skupiają się na sobie, gdy patrzą w lustro, i wydaje się, że okno Zoom jest podobne, wyzwalając zwiększoną samoświadomość i świadomość wyglądu, która może prowadzić do negatywnych myśli.
- Ten efekt płci obserwujemy w wielu różnych badaniach, nawet po uwzględnieniu innych czynników. To naprawdę spójne odkrycie - dodał Hancock.
Osobowość, wiek i rasa również odgrywają rolę w znużeniu rozmowami na Zoom. Introwertycy, osoby młodsze i bardziej niespokojne - wszyscy oni zgłaszali wyższy poziom zmęczenia. Dokładne wyjaśnienie, co kryje się za tymi rozbieżnościami, wymaga dalszych badań z udziałem większej grupy ludzi.