Siły Powietrzne USA testują elektryczny samolot ratunkowy
Wojsko USA testuje technologię pionowego startu oraz lądowania. Pojazdy eVTOL miałyby pozwolić amerykańskiej armii na stworzenie w pełni sprawnego samolotu, który dzięki napędowi elektrycznemu mógłby służyć do misji ratunkowych i medycznych. To nie będzie jego jedyne zastosowanie.
W oficjalnej informacji prasowej urzędnicy amerykańskiego Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych przekazali, iż AFWERX Agility Prime i kalifornijska firma Kitty Hawk osiągnęły kamień milowy związany z rozwojem elektrycznego pojazdu eVTOL - wojsko z sukcesem przetestowało wspomniany samolot podczas oficjalnych ćwiczeń.
Podpułkownik Martin Salinas, który kieruje zespołem odpowiadającym za rozwój i wdrożenie elektrycznego samolotu eVTOL, przekazał, iż opisywane ćwiczenie operacyjne dostarczyło wojsku wielu ważnych danych, które będą przydatne w przyszłości.
Elektryczny pojazd eVTOL jest rozwijany w ramach programu AFWERX Agility Prime. Przedsiębiorstwo Kitty Hawk jest w tym przypadku jedynie partnerem wojska, który będzie odpowiedzialny za pomoc w pełnym wdrożeniu elektrycznego samolotu z możliwością pionowego startu i lądowania. Ćwiczenia, które odbyły się pod koniec maja bieżącego roku sprawdzały zdolność konstrukcji do wykonania ewakuacji medycznej, a także przewożenia ładunków w ramach szeroko pojętej logistyki. Kitty Hawk sprawdzało także, jak radzą sobie systemy odpowiedzialne za zdalne latanie.
Powstała w 2010 roku firma od samego początku bada możliwości związane z elektrycznymi pojazdami latającymi. W wojsku USA miałby służyć model Heavyside, który został zaprojektowany jako szybki, mały i ekologiczny samolot. Heavyside jest około 100 razy cichszy niż konwencjonalny helikopter i wymaga niewielkiej ilości energii na przelot jednego kilometra. Firma chwali się faktem, że ich pojazd eVTOL zużywa na kilometr lotu dwa razy mniej mocy niż przeciętne auto elektryczne.
W przyszłości Heavyside będzie służył nie tylko wojsku. Samolot ma znaleźć zastosowanie także w misjach poszukiwawczych oraz ratunkowych, a także w komercyjnych operacjach.