Atmosfera na małej superziemi

Grupie europejskich astronomów udało się ostatnio wykryć atmosferę na planecie GJ 1132b. Jest to odkrycie o tyle przełomowe, gdyż mówimy o pierwszym przypadku potwierdzenia istnienia atmosfery na superziemi o niskiej, zbliżonej bardzo do Ziemi masie, co zbliża nas do wykrycia obcego życia w kosmosie.

Grupie europejskich astronomów udało się ostatnio wykryć atmosferę na planecie GJ 1132b. Jest to odkrycie o tyle przełomowe, gdyż mówimy o pierwszym przypadku potwierdzenia istnienia atmosfery na superziemi o niskiej, zbliżonej bardzo do Ziemi masie, co zbliża nas do wykrycia obcego życia w kosmosie.

GJ 1132b orbituje wokół czerwonego karła GJ 1132, który z kolei znajduje się w gwiazdozbiorze Żagla, około 39 lat świetlnych od Ziemi. Przy użyciu znajdującego się w Obserwatorium La Silla w Chile teleskopu ESO/MPG o średnicy 2.2 metra byli w stanie zmierzyć jak atmosfera GJ 1132b zaburza światło lecące z gwiazdy GJ 1132 w kierunku Ziemi. Tym samym potwierdzono, że planeta ta - która ma średnicę i masę zbliżoną do naszego kosmicznego domu (odpowiednio 1.4 i 1.6 razy większą) - atmosferę posiada.

Oczywiście nikt tu jeszcze nie mówi o odkryciu obcego życia, ale powoli się do tego technicznie zbliżamy, do tej pory bowiem udawało się wykrywać atmosferę na planetach znacznie większych - gazowych olbrzymach czy superziemiach przekraczających naszą Ziemię masą i średnicą kilka razy, a więc o grawitacji znacznie mniej przyjaznej dla organizmów żywych.

Analiza spektralna światła docierającego z GJ 1132 wskazuje na to, że jej planeta b, posiada w atmosferze sporo wody i metanu - możliwe jednak, że występują tam one pod postacią bardzo gorącej pary, więc życia tam akurat raczej nie znajdziemy. Opracowane techniki mogą jednak pozwolić na przeprowadzenie podobnej analizy innych, bardziej rokujących planet i być może tam uda się trafić na ślad "obcych".

Źródło: , Zdj.: By ESO (http://www.eso.org/public/images/eso0638a/) [],