Eksperyment ICARUS potwierdza - neutrino nie przekroczyło prędkości światła

Po odkryciu w zeszłym roku przez naukowców z CERN pracujących przy eksperymencie OPERA we włoskim Gran Sasso neutrin, które zdawały się łamać jedno z podstawowych praw obecnej fizyki poruszając się szybciej od światła w środowisku naukowym (i nie tylko) zawrzało. Teraz fizycy z innego eksperymentu - ICARUS - prowadzonego w tym samym laboratorium mają potwierdzenie - wyniki z zeszłego roku były błędne. Einstein miał rację.

Po w środowisku naukowym (i nie tylko) zawrzało. Teraz fizycy z innego eksperymentu - ICARUS - prowadzonego w tym samym laboratorium mają potwierdzenie - wyniki z zeszłego roku były błędne. Einstein miał rację.

Dla przypomnienia - pierwszy sensacyjny wynik uzyskano wysyłając neutrino (cząstkę elementarną o zerowym ładunku elektrycznym należąca do grupy leptonów) z laboratorium CERN pod Genewą do włoskiego laboratorium w Gran Sasso – oddalonego o 730 kilometrów. W ciągu trzech lat trwania eksperymentu zauważono, że neutrina docierają do swojego docelowego punktu o 60 nanosekund szybciej niż dokonałoby tego światło.

Po eksperymencie tym zawrzało nie tylko w środowisku naukowym, gdyż odkrycie takie podważało szczególną teorię względności Einsteina, według której nic nie może poruszać się szybciej od światła, lecz także wśród wszystkich miłośników fantastyki naukowej, którzy liczyli na podróże w czasie.

Już kilka dni po opublikowaniu oryginalnych wyników inny zespół badaczy z konkurencyjnego eksperymentu ICARUS odrzucił stanowczo wyniki swoich kolegów zwracając uwagę na jeden szczegół - energię neutrin. Według nich neutrina, które wystartowały z ośrodka badawczego CERN pod Genewą w drodze do Gran Sasso powinny utracić większość swojej energii, nawet gdyby podróżowały choć o niewielki ułamek szybciej niż prędkość światła.

Jednak neutrina te po dotarciu do celu posiadały całe spektrum energii – tak jak gdyby podróżowały maksymalnie z prędkością światła i ani trochę szybciej. Dodatkowo według zespołu ICARUS na miejscu docelowym powinna pojawić się większa liczba fotonów – co jednak również nie nastąpiło.

, nie odrzucając jednocześnie wyników.

Teraz wychodzi na to, że naukowcy z ICARUS-a cały czas mieli rację. Przeprowadzili oni niezależny eksperyment - identyczny z tym prowadzonym w OPERZE - i wynik jaki uzyskali jest w pełni zgodny ze szczególną teorią względności Einsteina - ani przez moment neutrina nie przekroczyły prędkości światła - C.

Poniżej wykres porównujący prędkość neutrin w obu eksperymentach (0 oznacza prędkość światła; neutrina mają tak niewielką masę, że poruszają się one dosłownie o niewielki ułamek sekundy wolniej - co nie jest widoczne na wykresie w tej skali):

Możemy więc już raczej uznać z pewnością - niemożliwość przekroczenia prędkości światła nie jest teorią - jest prawem fizyki.

Źródło: ,