Innowacyjna opona powstanie w Olsztynie

CrossClimate to nowa, innowacyjna opona od Michelina. W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, CrossClimate uzyskała najwyższą klasę "A" przyczepności do mokrej nawierzchni, zarówno wg kryteriów oceny opon letnich...

CrossClimate to nowa, innowacyjna opona od Michelina. W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, CrossClimate uzyskała najwyższą klasę "A" przyczepności do mokrej nawierzchni, zarówno według kryteriów oceny opon letnich, jak i zimowych.

Nowa opona łączy technologie opon zimowych i letnich, co do tej pory uważane było za niemożliwe do zastosowania w jednej oponie. Ta innowacyjna opona dostosowuje swoje właściwości do warunków pogodowych, dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu inteligentnych elastomerów.

Udział w produkcji CrossClimate będą mieli także Polacy, a mianowicie olsztyńska fabryka Michelina, która będzie wytwarzać formy do rewolucyjnego produktu tego koncernu. Olsztyński zakład to największa fabryka Michelin w Europie.

Jej kierownictwo ocenia, że decyzja o produkcji formy do ważnego dla koncernu produktu właśnie w Olsztynie, to powód do dumy i dowód uznania władz grupy dla polskiego zakładu. Opona została już poddana testom i ocenom przez niezależne organizacje: TUV-Sud Product Service i DEKRA Test Center i UTAC-CERAM Group.

Potwierdziły one najwyższe osiągi zarówno letnie jak i zimowe oraz przewagę nad oponami całorocznymi dostępnymi na rynku – między innymi kluczowym dla bezpieczeństwa obszarze hamowania na suchej nawierzchni.

Osiągi uzyskiwane przez nową oponę MICHELIN CrossClimate to wynik połączenia trzech zaawansowanych technologii.

1. Innowacyjna mieszanka bieżnika:

- Powierzchnia bieżnika jest wyjątkowo elastyczna dzięki czemu może przylegać do najmniejszych nierówności nawierzchni we wszystkich warunkach - na drodze suchej, mokrej i pokrytej śniegiem.

- Opona ma niskie opory toczenia. Inżynierowie Michelin zredukowali wytwarzanie ciepła dzięki zastosowaniu krzemionki najnowszej generacji, która została dodana do mieszanki gumowej znajdującej się bezpośrednio pod bieżnikiem.

2. Unikatowe połączenie kierunkowej rzeźby bieżnika z niestandardowym położeniem samoblokujących się lameli 3D.

- Lamele 3D biegnące wzdłuż klocków bieżnika mają położenie typowe dla opony letniej, a jednocześnie cechuje je konstrukcja i geometria lameli zimowych Michelin. Ich geometria jest bardzo skomplikowana, są pofalowane, a ich szerokość się zmienia. W warunkach zimowych lamele powodują efekt “pazura”- wczepiając się w śnieg i zwiększając trakcję.

- Kierunkowa rzeźba ze zmiennymi kątami położenia wydłużonych klocków optymalizuje przyczepność na śniegu: w kierunku poprzecznym dzięki bardziej ostremu kątowi w centrum o raz w kierunku wzdłużnym, gdzie klocki bardziej się otwierają.

- Pionowa i pozioma falistość lameli wytwarza efekt samoblokowania. Innymi słowy, lamele zamykają się dla uzyskania większej sztywności klocków bieżnika, co daje lepszą stabilność opony niezależnie od sił na jakie napotyka podczas: trakcji, hamowania i trzymania w zakręcie.

3. Innowacyjne połączenie klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach zapewnia maksymalny kontakt z powierzchnią drogi, co zwiększa efektywność hamowania na suchych nawierzchniach. Jednoczesne zastosowanie innowacyjnych lamelek o pełnej głębokości, zapewnia doskonałe hamowanie i trakcję na śniegu.

Jej konstrukcja odpowiada na potrzeby kierowców sprawdzone przez niezależne instytucje badawcze. Jest też odpowiedzią na ocieplający się klimat w Europie. CrossClimate to opona dla kierowców, którzy chcą się czuć bezpiecznie podczas jazdy na suchych i mokrych nawierzchniach latem oraz wtedy, gdy okresowo warunki zmienią się na zimowe.

65 procent kierowców w Europie jeździ na letnich oponach przez cały rok, narażając się na niebezpieczeństwo jeżdżąc po śniegu i lodzie. W Niemczech, gdzie opony zimowe są obowiązkowe 20 procent kierowców nie zakłada opon zimowych, a we Francji, gdzie nie ma takiego obowiązku, 76 procent (Source GFK - Study European consumers behaviors - 2014).

Czterech na dziesięciu kierowców w Europie twierdzi, że zmiana opon to kłopot lub dodatkowy wydatek. W efekcie zostawia wymianę ostatnią chwilę lub w ogóle nie zmienia opon. (Source Ipsos - Purchasing Behaviors tires Winter 2014/2015).

Trzy procent kierowców w Niemczech i siedem procent kierowców we Francji jeździ na oponach zimowych przez cały rok, co wydłuża drogę hamowania na suchych nawierzchniach, szczególnie gdy jest ciepło. Dodatkowo jazda latem na zimowych oponach zwiększa zużycie paliwa.

W maju 2015, po wejściu na rynek, CrossClimate będzie dostępna w 23 różnych rozmiarach, od 15 do 17 cali i pokryje w ten sposób 70 procent potrzeb rynku europejskiego. Wprowadzenie następnych rozmiarów planuje się na rok 2016.

Każdego roku Michelin inwestuje ponad 640 milionów euro w badania i rozwój, przeprowadza 75 tysięcy testów wśród kierowców na całym świecie i zasięga opinii 11 tysięcy osób kupujących opony.

Jak powstawała europejska opona CrossClimate?

7 - liczba krajów, w których oponę testowano: Niemcy, Kanada, Finlandia, Francja, Polska, Hiszpania i Szwecja.

36 - liczba miesięcy potrzebnych by oponę zaprojektować, od czystej kartki papieru po oficjalną prezentację 2 marca 2015. Intensywne prace trwały tylko 3 lata, podczas gdy zwykle trwają 4 lata i 8 miesięcy.

70 - liczba stopni Celsjusza określająca zakres temperatur w których testowano oponę - ekstremalne wartości wahały się od minus 30 stopni do plus 40 stopni Celsjusza.

150 - liczba inżynierów i ekspertów, którzy pracowali nad projektem, testowaniem, industrializacją i produkcją CrossClimate.

Ponad 1000 - liczba testów laboratoryjnych, podczas których badano wszystkie elementy opony.

5 milionów - liczba kilometrów przejechanych w czasie testów badających dynamikę, przyczepność i wytrzymałość. To oznacza, że podczas testów samochody na oponach przejechały ziemię wokół równika 125 razy.

Michelin CrossClimate to przykład zastosowania idei Michelin Total Performance czyli połączenia wszystkich osiągów opony na wysokim poziomie. Oznacza to, że podnoszenie jednego parametru opony nigdy nie wiąże się z pogorszeniem innych osiągów.

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas