Jak uczyć się wydajniej? Mamy odpowiedź
Mieliście czasem tak, że uczyliście się do egzaminu, a gdy przychodził jego dzień to zżerał Was stres i wszystkiego zapominaliście? Być może zatem uczyliście się nie tak jak trzeba. Naukowcy z Tufts University odkryli ostatnio jak należy zdobywać wiedzę, by ta nie "ulatywała" nam pod wpływem nerwów.
Mieliście czasem tak, że uczyliście się do egzaminu, a gdy przychodził jego dzień to zżerał Was stres i wszystkiego zapominaliście? Być może zatem uczyliście się nie tak jak trzeba. Naukowcy z Tufts University odkryli ostatnio jak należy zdobywać wiedzę, by ta nie "ulatywała" nam pod wpływem nerwów.
W eksperymentach wzięło udział 120 studentów, którzy mieli nauczyć się serii 30 słów lub obrazów - niektórzy uczyli się tego klasycznie, pamięciowo, a inni z kolei robili próbne testy. I po 24 godzinach okazało się, że ta druga metoda zostawia na tyle silny ślad w pamięci, że nawet pod wpływem wielkiego stresu (w tej roli wystąpiło jury złożone z dwóch sędziów, trzech kolegów i kamery, przed którymi badani musieli rozwiązywać niezapowiedziane matematyczne i językowe zagadki) badani byli w stanie odtworzyć to, czego się nauczyli.
Okazało się, że ludzie, którzy uczyli się przez próbne testy byli w stanie zapamiętać średnio 11 słów lub obrazów działając bez stresu, oraz 10, gdy musieli najpierw popisać się przed jury, podczas gdy ci, którzy uczyli się w klasyczny sposób zapamiętywali średnio 7 i 9 słów.
Wyraźną, istotną pod względem statystycznym różnicę widać więc głównie jeśli chodzi o zapamiętywanie i odzyskiwanie informacji działając pod wpływem stresu, co mówimy nam nieco o działaniu ludzkiej pamięci, ale także wskazuje na technikę, z pomocą której powinniśmy się uczyć, zwłaszcza jeśli jesteśmy podatni na stres.
Źródło: , Zdj.: CC0