Japonia testuje myśliwiec z technologią stealth

Siły Powietrzne Japonii rozpoczęły pierwsze obloty swojego supernowoczesnego demonstratora myśliwca X-2, który będzie bezpośrednią odpowiedzią na amerykańskie maszyny typu F-22. Prototyp był przygotowywany przez ostatnie 10 lat przez aż 220 japońskich firm...

Siły Powietrzne Japonii rozpoczęły pierwsze obloty swojego supernowoczesnego demonstratora myśliwca X-2, który będzie bezpośrednią odpowiedzią na amerykańskie maszyny typu F-22. Prototyp był przygotowywany przez ostatnie 10 lat przez aż 220 japońskich firm...

Siły Powietrzne Japonii rozpoczęły pierwsze obloty swojego supernowoczesnego demonstratora myśliwca X-2, który będzie bezpośrednią odpowiedzią na amerykańskie maszyny typu F-22. Prototyp był przygotowywany przez ostatnie 10 lat przez aż 220 japońskich firm w ramach projektu ATLA.

Przedsięwzięciu, które zaowocuje budową pierwszego tak zaawansowanego myśliwca przewagi powietrznej, przewodzi koncern Mitsubishi Advanced Technology. X-2 będzie maszyną wykonaną w technologii stealth, co oznacza, że Japonia będzie czwartym krajem na świecie dysponującym maszyną niewykrywalną dla radarów.

Reklama

Japońskie Powietrzne Siły Samoobrony poinformowały, że 3 dni temu odbył się pierwszy lot myśliwca. Oblot nastąpił z bazy Gifu Air Base, trwał kilka godzin, a cała misja zakończyła się pełnym sukcesem.

X-2 to samolot jednoosobowy o długości 14,2 metra i 9 metrach rozpiętości skrzydeł. Zasilany jest dwoma turbowentylatorowymi silnikami o niskim stopniu dwuprzepływowości IHI XF-5, pozwalającymi osiągnąć maszynie prędkość do 2700 km/h. Na pokładzie znajdą się zaawansowane technologie, takie jak system fly-by-light, który zastępuje zwykłe przewody światłowodami.

Kraj Kwitnącej Wiśni zdecydował się na budowę własnego myśliwca na wiadomość od rządu Stanów Zjednoczonych o zaprzestaniu eksportu za granicę kraju myśliwców przewagi powietrznej. Wcześniej Japończycy byli zainteresowani maszynami F-22 Raptor, jednak ostatecznie zdecydowali się stworzyć własny myśliwiec, i jak widać, wyszło im to na zdrowie.

Nowe maszyny mogą trafić do linii w 2027 roku, zastępując myśliwce F-15 oraz samoloty Mitsubishi F-2 i uzupełniając maszyny nowej generacji typu F-35.

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama