Kolejna planeta zdatna do zamieszkania odkryta

Zespół naukowców z obserwatorium astronomicznego w Genewie odkrył właśnie kolejną planetę, która wydaje się być prawie idealnym celem dla ludzkiej, kosmicznej kolonizacji. Co ciekawe - planeta ta znajduje się relatywnie blisko nas - oczywiście w skali astronomicznej.

Zespół naukowców z obserwatorium astronomicznego w Genewie odkrył właśnie kolejną planetę, która wydaje się być prawie idealnym celem dla ludzkiej, kosmicznej kolonizacji. Co ciekawe - planeta ta znajduje się relatywnie blisko nas - oczywiście w skali astronomicznej.

Planeta znana jako HD 85512 b razem ze swoją gwiazdą HD 85512 znajduje się w odległości około 36 lat świetlnych od Ziemi. Posiada ona masę 3.6 razy większą niż nasza planeta, lecz okrążenie swojego słońca zajmuje jej zaledwie 54 dni.

Jest to spowodowane tym, że znajduje się ona dużo bliżej swojej lokalnej gwiazdy, która z kolei jest dużo chłodniejsza niż Słońce. Mimo tego, znajduje się ona w dolnym spektrum tak zwanej strefy zamieszkania - czyli zakresu temperatur, w których woda nie zamarza, a jednocześnie nie wyparowuje całkowicie, a tym samym życie może sobie poradzić.

Jednak dodatkowo, aby tak faktycznie było - muszą być spełnione inne warunki - planeta ta być przykryta przez chmury przynajmniej w połowie, aby utrzymać wystarczająco niską temperaturę, aby woda na jej powierzchni występowała w stanie płynnym.

Astronomowie opierają swoje obliczenia na założeniu, że atmosfera na HD 85512 b jest podobna do ziemskiej, z tlenem, dwutlenkiem węgla i azotem.

Nowa planeta została odkryta przy użyciu teleskopu Harps, wchodzącego w skład Europejskiego Obserwatorium Południowego, znajdującego si w chilijskich Andach. Teleskop ten odnalazł 100 ze wszystkich 570 odkrytych do tej pory egzoplanet - planet poza naszym Układem Słonecznym (ang. exoplanet - extrasolar planet).

W 2007 roku przy użyciu tego urządzenia odnaleziono planetę Gliese 581 d, która jest również jednym z bardziej obiecujących celów dla ewentualnej kolonizacji w przyszłości.