Koncepcyjne śmigłowce Boeinga na rok 2030
Wczoraj mogliście przeczytać o znacznym przedłużeniu okresu użytkowania przez amerykańskie siły zbrojne bombowca strategicznego B-52. Decyzja ta nie oznacza zaprzestania prac nad nowymi typami statków latających. Dowodem na to może być prezntacja Boeinga, na której pokazane zostały cztery koncepcje śmigłowców przyszłości.
Wczoraj mogliście przeczytać o znacznym przedłużeniu okresu użytkowania przez amerykańskie siły zbrojne . Decyzja ta nie oznacza zaprzestania prac nad nowymi typami statków latających. Dowodem na to może być prezntacja Boeinga, na której pokazane zostały cztery koncepcje śmigłowców przyszłości.
Pierwszy z nich to projekt szybkiego śmigłowca transportowego, którego cechą rozpoznawczą jest śmigło pchające i skrzydła o dużej rozpiętości. Taki układ śmigła ma zapewniać wysoką prędkość maszyny, natomaiast skrzydła podnoszą możliwości transportowania towarów. Koncept ten przypomina eksperymentalny śmigłowiec Piasecki X-49 "SpeedHawk" (widoczny na zdjęciu), który miał oblot w roku 2007.
Druga z pokazanych wizji przypomina zmodernizowaną wersje dwu wirnikowego Chinooka jednak od pierwowzoru wydaje się być od niego większy i co odgrywa drugorzędną rolę, brzydszy. Dwie kolejne koncepcje mają niewiele wspólnego z klasycznymi śmigłowcami i przypominają bardziej samolot lub hybrydę samolotu z helikopterem. Jeden z nich jest niemalże bliźniaczo podobny do znanego V-22 Osprey. Dużo ciekawszy od niego wydaje się być projekt łączący w sobie najlepsze cechy śmigłowca czyli pionowy start i lądowanie, oraz samolotu- prędkość, manewrowość i większy zasięg. Boeing ma zamiar wcielić w życie te koncepcje w roku 2030.