Naddźwiękowy samolot przyszłości od NASA

Inżynierowie z NASA intensywnie pracują nad technologiami, które umożliwią budowę samolotów pasażerskich nowej generacji, zdolnych do rozwijania naddźwiękowych prędkości, jednocześnie będąc niezwykle cichymi podczas startu, lotu i lądowania...

Inżynierowie z NASA intensywnie pracują nad technologiami, które umożliwią budowę samolotów pasażerskich nowej generacji, zdolnych do rozwijania naddźwiękowych prędkości, jednocześnie będąc niezwykle cichymi podczas startu, lotu i lądowania...

Inżynierowie z NASA, we współpracy z Boeingiem czy Lockheed Martinem, intensywnie pracują nad technologiami, które umożliwią budowę samolotów pasażerskich nowej generacji, zdolnych do rozwijania naddźwiękowych prędkości, jednocześnie będąc niezwykle cichymi podczas startu, lotu i lądowania.

Jest to bardzo istotna kwestia, gdyż takie samoloty będą obsługiwane na wielu lotniskach świata, a większość z nich zlokalizowana jest często w samych miastach, więc i w strefach bardzo zaludnionych. Potężny hałas generowany przez takie superszybkie samoloty poważnie zdezorganizowałby życie społeczności zamieszkującej obszary przy lotniskach.

Reklama

Jakiś czas temu, w tym celu powstało narzędzie o nazwie Aircraft Noise Prediction Program (ANOPP), dzięki któremu naukowcy mogą zbierać dane, analizować je i przygotowywać symulacje komputerowe pozwalające na projektowanie i budowę generujących mały hałas silników odrzutowych oraz tworzenie materiałów wykorzystywanych w poszyciu statków powietrznych.

Teraz NASA poinformowała, że ramach inicjatywy New Aviation Horizons najlepszym projektem dysponuje obecnie zespół z Lockheed Martina, więc to projekt tego jednego z największych na świecie koncernów zbrojeniowych zostanie przetestowany i będzie miał szansę na realizację.

Zbudowany demonstrator technologii o nazwie Quiet Supersonic Technologia (QueSST), posłuży agencji do budowy prototypu maszyny, która byłaby wyjątkowo cicha. Kilka dni temu ludzie z Lockheed Martina rozpoczęli eksperymenty swojego wynalazku w tunelu aerodynamicznym w Glenn Research Center w Cleveland.

Przez najbliższe 2 miesiące demonstrator będzie testowany w tunelu, w którym wiatr będzie osiągał od 240 do 1530 km/h. Naukowcy chcą w ten sposób dowiedzieć się, w jaki sposób masy powietrza, przy takich prędkościach, oddziałują na kadłub pojazdu i jego silniki. Będzie to pomocne przy dobraniu odpowiednich materiałów do budowy jego kadłuba czy optymalnego rozmieszczenia systemu napędowego.

Demonstrator samolotu przyszłości QueSST od Lockheed Martina Fot. NASA.

Na poniższym filmie możecie usłyszeć dźwięki generowane przez nadlatujący, przelatujący i oddalający się zwykły samolot pasażerski Boeing 777 oraz samolot przyszłości, w którym zastosowano wiele nowych technologii mających na celu ograniczenie generowanego przez niego hałasu.

Film ten powstał właśnie dzięki niezwykłym możliwościom programu ANOPP 1 i ANOPP 2. Teraz praca nad budową statków powietrznych przyszłości będzie postępować znacznie szybciej, niż miało to miejsce do tej pory. Naukowcy mają też nadzieję, że symulacje pozwolą także mocno ograniczyć koszty projektowania, budowy i testów nowych maszyn.

NASA nie stawia jednak tylko na ciszę, ale również na ekologię. Samoloty przyszłości mają być bowiem wyposażone w niezwykle wydajne silniki elektryczne, a później wykorzystywać energię ze źródeł odnawialnych.

Pierwszy nowoczesny samolot, który powstaje w ramach programu New Aviation Horizons i budowany przez inżynierów z NASA oraz Lockheed Martina ma zacząć odbywać regularne loty do roku 2020.

Źródło: / Fot. NASA/Lockheed Martin

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy