Nowa kwazicząstka - kwantowa kropla

Fizycy z Niemiec i Stanów Zjednoczonych ogłosili odkrycie nowej, kwantowej kwazicząstki, która tak naprawdę po części jest cząstką, po części płynem - dlatego nazwaną ją kwantową kroplą lub dropletonem.

Fizycy z Niemiec i Stanów Zjednoczonych ogłosili odkrycie nowej, kwantowej kwazicząstki, która tak naprawdę po części jest cząstką, po części płynem - dlatego nazwaną ją kwantową kroplą lub dropletonem.

Dropleton - pierwsza kwazicząstka zachowująca się jak płyn - składa się ze średnio pięciu elektronów i pięciu dziur elektronowych (minimalna ilość takich par aby utworzyć dropleton to cztery) istniejących wewnątrz nadprzewodnika. Rolę nadprzewodnika w tym przypadku pełnił arsenek galu, w który fizycy odpalali laserowe impulsy z ogromną szybkością - 100 milionów razy na sekundę.

Impulsy te stworzyły wewnątrz materiału ekscytony - inne kwazicząstki będące po prostu parami dziur elektronowych. Jednak po przekroczeniu pewnej liczby pary te zaczęły się rozbijać, a elektrony i dziury zaczęły tworzyć zupełnie nowe struktury - zaczęły się opływać niczym cząsteczki uwięzione wewnątrz małej kropli - stąd też nazwa nowej kwazicząstki.

Samo odkrycie było wielkim zaskoczeniem dla badaczy, bo wcześniej istnienia tej kwazicząstki nie przewidzieli teoretycy.

Dropleton istniał tylko przez 25 bilionowych części sekundy lecz był on na tyle stabilny, że naukowcy sądzą iż uda się go wykorzystać do badań nad interakcją światła z materią, a być może przyda się on w nanotechnologii i optoelektronice.