Odkryjemy obcych w ciągu dekady?

Astronomowie korzystający z teleskopu TRAPPIST znajdującego się w chilijskim obserwatorium La Silla odkryli na początku bieżącego roku trzy bardzo ciekawe planety w gwiazdozbiorze Wodnika. Teraz potwierdzono, że dwie z nich są skaliste, a temperatura na ich powierzchni zbliżona jest do tej na Ziemi i na Wenus, a zatem bardzo rośnie szansa na rychłe odnalezienie "obcych".

Astronomowie korzystający z teleskopu TRAPPIST znajdującego się w chilijskim obserwatorium La Silla odkryli na początku bieżącego roku trzy bardzo ciekawe planety w gwiazdozbiorze Wodnika. Teraz potwierdzono, że dwie z nich są skaliste, a temperatura na ich powierzchni zbliżona jest do tej na Ziemi i na Wenus, a zatem bardzo rośnie szansa na rychłe odnalezienie "obcych".

Dwie spośród planet orbitujących wokół gwiazdy nazwanej Trappist-1 (dawniej jej nazwa brzmiała 2MASS J23062928-0502285) znajdującej się zaledwie 39 lat świetlnych od Ziemi znajdują się w strefie zamieszkania co znaczy, że na ich powierzchni może znajdować się woda w stanie płynnym - a jeśli dodamy do tego, że mają one rozmiar zbliżony do Wenus lub Ziemi i są to planety typu kamiennego to wydają się one idealnym celem do dalszych badań.

Do badań tych potrzebny będzie co prawda ultranowoczesny Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, który w przestrzeń kosmiczną ma trafić dopiero za dwa lata, jednak naukowcy sądzą, że w ciągu 5 do 10 lat będą w stanie potwierdzić czy planety te na pewno nadają się do zamieszkania i czy istnieje tam życie.

A jeśli faktycznie istnieje to będzie ono się znacznie różniło od ziemskiego, choćby ze względu na fakt, że planety te są w tak zwanej pułapce pływowej - obiegają one gwiazdę w takim samym czasie w jakim wykonują obrót wokół własnej osi przez co z jednej ich strony panuje wieczna noc, a po drugiej wiecznie świeci słońce.

Czekamy zatem z niecierpliwością na wyniki obserwacji.

Źródło: , Zdj.: PD