Odkryto mechanizm przerzutów nowotworu

Lekarze z University College London opublikowali właśnie wyniki swoich najnowszych badań w magazynie Nature Cell Biology, a ich odkrycie jest przełomowe. Zidentyfikowali oni proces, dzięki któremu dochodzi do przerzutów nowotworu w organizmie.

Lekarze z University College London opublikowali właśnie wyniki swoich najnowszych badań w magazynie Nature Cell Biology, a ich odkrycie jest przełomowe. Zidentyfikowali oni proces, dzięki któremu dochodzi do przerzutów nowotworu w organizmie.

Naukowcy widzieli wcześniej, że komórki rakowe zaprzęgają do pomocy w rozprzestrzenianiu się zdrowe komórki - jednak nie było wiadomo jak dokładnie się to dzieje. Badacze z UCL byli w stanie odkryć jak ten mechanizm działa przy użyciu multipotencjalnych komórek grzebienia nerwowego (które podobne są nieco do komórek rakowych ze względu na swój agresywny charakter) oraz komórek plakody (płytek nerwowych), które są prekursorami komórek nerwowych czaszki.

Odkryli oni, że umieszczenie komórek grzebienia nerwowego obok komórek plakody diametralnie odmienia ich zachowanie - pierwsze z komórek zaczynają gonić te drugie, które z kolei zaczynają uciekać. Mechanizm ten nazwany został przez badaczy chase and run - a u jego podstaw leżą związki chemiczne produkowane przez komórki plakody, które przyciągają komórki grzebienia nerwowego.

Zdaniem autorów badania mechanizm w przypadku przerzutów nowotworów jest podobny - komórki rakowe są przyciągane przez związki chemiczne produkowane przez zdrowe komórki i zaczyna się dzika pogoń.

W przyszłości badanie to może doprowadzić do powstania leków blokujących interakcję zdrowych komórek z komórkami nowotworu przez co mogłoby się udać wyeliminować powstawanie przerzutów - które to prowadzą do większości przypadków śmiertelnych związanych z rakiem.