Odkryto niebieską egzoplanetę

Egzoplanet - czyli planet pozasłonecznych, znajdujących się często setki lat świetlnych od Ziemi odkryliśmy już całkiem sporo, jednak ze względu na to jak pracuje Teleskop Kepler (wykrywa migotanie gwiazd powodowane tranzytem planet przez ich tarczę) istnieją one tylko jako czyste dane. Teraz z pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a udało się jednak odkryć po raz pierwszy w historii kolor egzoplanety.

Egzoplanet - czyli planet pozasłonecznych, znajdujących się często setki lat świetlnych od Ziemi odkryliśmy już całkiem sporo, jednak ze względu na to jak pracuje Teleskop Kepler (wykrywa migotanie gwiazd powodowane tranzytem planet przez ich tarczę) istnieją one tylko jako czyste dane. Teraz  z pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a udało się jednak odkryć po raz pierwszy w historii kolor egzoplanety.

Astronomowie zmierzyli dokładnie odbite światło pochodzące ze znajdującej się 63 lata świetlne od Ziemi planety o wdzięcznej nazwie HD 189733b i dzięki temu byli w stanie stwierdzić, że ma ona kolor niebieski - podobny do ziemskich oceanów - tym samym po raz pierwszy w historii  identyfikując kolor planety pozasłonecznej.

Kolor niebieski nie oznacza jednak w tym przypadku, że jest to planeta podobna do naszej - jest to podobny nieco do Jowisza gazowy olbrzym, którego atmosfera wypełniona jest głównie metanem, i na którym panuje temperatura przekraczająca 700 stopni Celsjusza.

Zdj.: By ESO (http://www.eso.org/public/images/eso0638a/) [],